اما و اگرهای توقف تولید خودروها

 شهرام آزادی در خصوص شرایط جایگزینی خودروهای جدید گفت: از منظر  قوانین و مقررات و استاندارد های داخلی، برخی خودروهایی که اکنون مردم انتظار توقف تولیدشان را دارند، تمامی استانداردهای لازم را کسب کرده‌اند و منعی برای ادامه تولید این خودروها وجود ندارد، البته امکان تقویت و کسب استانداردهای بیشتر هم ممکن است و تصمیم‌گیری بر روی این موضوع، به شرایط بازار و سیاست‌های مدیران ارشد خودروسازان برمی‌گردد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی افزود: البته مردم ما از خودروسازان انتظار به حقی در خصوص تولید خودروهای جدید دارند، اما تنوع تولید و کیفیت برای مردم مهم است، بر این اساس تغییراتی که در پلتفرم خودرو اتفاق می‌افتد، باید متناسب با امکانات و استانداردهای روز دنیا باشد؛ در عین حال در خودروهای گروه ایکس۱۰۰ باتوجه به تغییرات صورت گرفته در پلتفرم، اتفاق خوبی رخ داده؛ اما مردم تغییر ظاهری چندان زیادی در این خانواده مشاهده نکردند و گمان می‌کنند که در خودرو تغییر چندانی به وجود نیامده است؛ در صورتی که از لحاظ مقاوم‌سازی اقدامات خوبی صورت گرفته بود.

 

وی تصریح کرد: برای خروج محصولات قدیمی از چرخه تولید، نیاز است تا با یک برنامه زمان‌بندی شده به تدریج  خودروهای قدیمی کنار گذاشته شود و جایگزین در همان کلاس، تولید و عرضه شود که در این راستا برای جایگزینی خودرو X۱۰۰ باید یک خودرو کوچک و ارزان‌قیمت، طراحی و تولید شود؛ در عین حال اگر به صورت آنی خودرویی از چرخه تولید خارج شود، به صلاح صنعت خودروسازی و مردم نیست، برای اینکه این امر باعث می‌شود خلاء محصول در بازار بوجود آید و تاثیر مستقیم بر روی قیمت خودرو داشته باشد؛ چراکه زمان جایگزینی ۳ تا ۴ ساله خواهد بود.

 

آزادی خاطرنشان کرد: برای متوقف کردن تولید یک محصول نیاز است که با یک برنامه زمان‌بندی شده و متناسب، تولید محصول خاتمه یابد و در کلاس و رنج قیمتی خودرو مدنظر، در زمان تعیین‌شده خودروی جایگزین، طراحی و تولید شود؛ این در شرایطیب است که خودروی تیبا با ارزان‌سازی و افزایش تولید می‌تواند جایگزین مناسبی برای خودرو ایکس ۱۰۰ باشد و در عین حال که ایکس ۲۰۰ عرضه و کیفیت آن افزایش یابد، نیاز است که خودروساز در کلاس خودروهای کوچک(A ) محصول جدیدی را طراحی و تولید کند.

 

وی در خصوص کلاس و طبقه‌بندی خودروها در کل دنیا یادآور شد: این تعاریف در دنیا مطرح است که خودروها در کلاس‌های A ، B، C  از امکانات متناسب با آن کلاس برخوردار باشند و پذیرفته شده است که از لحاظ اندازه، توان، قدرت و گنجایشی که دارند، با هم متفاوت باشند؛ در این میان انتظارات مردم هم متناسب با آن شرایط است، اما در ایران این تعریف فرهنگ‌سازی نشده و لازم است مطابق با استانداردهای که در دنیا تعریف شده است، در کشور فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی افزود: ما باید به فکر آینده باشیم و در بازار رقابتی، محصولات متنوعی را برای عرضه طراحی و تولید کنیم و برای رشد و توسعه صنعت خودروسازی کشور هم البته، راهی جز توسعه محصولات جدید نیست.