ایران در تولید نفت عربستان را پشت سرگذاشت

 بر اساس آمارهای کشتیرانی، ایران در ماه اکتبر سال جاری با پشت سرگذاشتن عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده پیشین نفت هند به اولین تأمین‌کننده نفت این کشور تبدیل شد.

پیش از اعمال تحریم‌ها علیه ایران، ایران دومین جایگاه کشورهای تأمین‌کننده نفت هند را در اختیار داشت اما پس از اعمال تحریم‌ها عراق جای ایران را گرفت و ایران حتی از جمع 5 کشور تأمین‌کننده نفت هند خارج شد.

طی سال جاری و با لغو تحریم‌ها علیه ایران واردات نفت هند از ایران به شدت افزایش یافته است. در ماه اکتبر سال جاری صادرات نفت ایران به هند نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه برابر شد و به 789 هزار بشکه در روز رسید. این در حالی است که عربستان در این مدت به طور متوسط روزانه 697 هزار بشکه در روز نفت به هند صادر کرده است.

بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته به این دلیل ایران به اولین صادرکننده نفت به هند تبدیل شد که عربستان هم اکنون به دنبال کاهش صادرات نفت و به جای آن افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی است.

بنا به گفته احسان الحق، کارشناس مؤسسه KBC انرژی انگلیس عربستان در حال افزایش ظرفیت پالایشی خود است و دیگر صادرات نفت خود را افزایش نمی‌دهد به همین دلیل ایران توانسته است صادرات نفت خود به هند را افزایش دهد، از سوی دیگر تخفیف ارائه شده از سوی ایران برای صادرات نفت به هند یکی دیگر از دلایل افزایش صادرات نفت ایران به هند بوده است.

در 7 ماه نخست سال مالی جاری بین ماه‌های آوریل تا اکتبر هند به طور متوسط روزانه 523.2 هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده است که در مقایسه با رقم 249 هزار بشکه در روز مدت مشابه سال گذشته بیش از 2 برابر شده است.