دردسر جدید خودروسازان با روند صعودی نرخ ارز

قیمت دلار در هفته یاد شده از 3 هزار و 683 تومان به 3 هزار و 818 تومان رسید. در این بین قیمت جدید ثبت شده برای دلار، رکورد جدیدی برای این ارز طی چهار سال گذشته به حساب می‌آید، حال‌آنکه نوسان آن به‌خصوص برای خودروسازان یادآور روزهایی همراه با روند صعودی هزینه‌های تولید است. در چنین شرایطی شرکت‌های مذکور نیز راهی جز تحمیل افزایش قیمت به مشتریان نمی‌دیدند.

به این ترتیب روند صعودی نرخ ارز اگر چه تولیدکنندگان خودرو را که همواره با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند با مخاطرات جدی روبه‌رو می‌کند، اما در عین حال فرصت طلایی نیز برای خودروسازان به حساب می‌آید. در شرایطی که در سال‌های 91 و 92 افزایش نرخ ارز روزهای پرتلاطمی را طی می‌کرد و روندی صعودی به خود می‌دید خودروسازان با توجه به شرایط ایجاد شده افزایش صادرات را به‌طور جدی در برنامه خود قرار دادند و از افزایش نرخ ارز به سود خود، استفاده کافی بردند. بر همین اساس است که برخی کارشناسان معتقدند برای رشد صادرات و رشد اقتصادی، دولت اجازه دهد که قیمت دلار به‌تدریج جایگاه طبیعی خود را بیابد. اما صادرات در روزهای اوجگیری نرخ ارز در حالی خوشایند خودروسازان است که هزینه تولید را برای تولیدکنندگان افزایش می‌دهد بنابراین سوالی که مطرح می‌شود این است که صعود نرخ ارز به سود خودروسازان است یا به ضرر آنها؟ در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که نخستین مزیت افزایش نرخ ارز برای خودروسازان این است که در ازای هر دلاری که از راه صادرات کسب می‌کنند، ریال بیشتری به حساب آنها وارد می‌شود. به همین دلیل هم افزایش نرخ ارز خوشایند تولیدکنندگان صنعتی است. این کارشناس همچنین تاکید می‌کند که صادرات نیز در شرایط خاصی می‌تواند به سود خودروسازان باشد که یکی از آن شرایط این است که خودروهای صادراتی‌شان وابستگی ارزی کمتری داشته باشد. وی عنوان می‌کند که هرچند قطعاتی که در داخل تولید می‌شوند هم از نوسانات نرخ ارز تاثیرپذیری دارند؛ اما در مجموع افزایش داخلی‌سازی به نفع صادرات است.