بسیاری از وعده های آخوندی محقق نشده است

اینکه چرا وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم عملکرد مناسبی نداشته است، پاسخ های متفاوتی از وعده های توخالی تا وزیر اشتباهی را به ذهن ها متبادر می کند چرا که خیلی از وعده های آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی تنها در حد همان حرف مانده و شاید در برخی موارد هم کارهایی روی کاغذ صورت گرفته باشد ولی در عمل چیزی را عاید مردم چشم انتظار تحقق وعده ها نکرده است.

با اینکه سال گذشته آخوندی به سبب همین عملکرد نامناسب در حوزه اختیارات و مسئولیت های خود  در مجلس استیضاح شد اما باز هم توانست با دادن وعده هایی جدید در مقام خود ابقا شود. این در حالی است که وعده هایی که وزیر در طول عمر دولت یازدهم برای اجرا داده است از جمله اتمام مسکن مهر در پایان سال 93 و پس از آن 94 و امروز هم 95 شاید بعدها 96 و 97 یا جایگزینی مسکن اجتماعی و مسکن امید به جای آن و از همه بدتر تلاش برای تثبیت اجاره بها و کمک به کاهش رکود در حوزه مسکن و نوسازی بافت های فرسوده و دیگر وعده هایی که برای کسب رای اعتماد در مجلس داده بود هنوز در حد همان حرف و وعده مانده است.

اکنون مسئله تصادف قطار در هفت خوان سمنان بار دیگر سخن از سوء مدیریت و احتمال استیضاح وزیر را به میان آورده است. در همین خصوص  و برای بررسی عملکرد و وعده های داده شده وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم با کمال الدین شهریاری، نماینده و عضو کمیسیون عمران مجلس دهم به گفتگو نشسته ایم. این مصاحبه را پیش رو دارید.

*جناب شهریاری! کنترل سوداگری در بخش زمین یکی از وعده های آخوندی بوده است، این امر تا چه حدی محقق شده است؟

من ندیدم در این خصوص اقدام خاصی انجام شده باشد و چیزی کنترل شده باشد یعنی در واقع معاملات زمین و خرید و فروش زمین به همان شکلی که سابقا مرسوم بوده در زمان ایشان هم در حال انجام است و هیچ سیاست خاصی برای کنترل این وضعیت مشاهده نمی شود.

*اخذ مالیات از فعالیت­های دلالی در بخش مسکن، سامان دهی بازار اجاره و افزایش طول قرارداد اجاره چقدر به منصه انجام رسیده است؟

آن هم باز به دلیل اینکه بسیاری از اجاره ها ثبت دفاتر اسناد رسمی نمی شود و به صورت قولنامه ای است به نظر من خیلی نتوانسته در واقع محقق شود و اخذ مالیات در واقع در بحث اجاره کار زیادی نتوانسته انجام دهد به دلیل اینکه بیشتر اجاره ها به صورت رسمی و توسط بنگاهها در واقع قولنامه ای ثبت می شود و نه در سیستمی که بشود از آن مالیات گرفت.

*اتصال به شبکه‌های ریلی بین‌المللی به منظور عبور کالا و مسافر ترانزیت، توسعه زیر ساخت های دریایی برای رونق گردشگری دریایی، ایجاد خطوط تاکسی هوایی با کمک بخش خصوصی و افزایش بهره وری تا دوبرابر وضع موجود حوزه ریلی از دیگر وعده های دشده در دوران وزارت آخوندی چقدر محقق شده است؟

در هر صورت در زمان آقای آخوندی که توسعه این زیرساخت ها چه در حمل و نقل هوایی و چه در حمل و نقل ریلی و چه در حمل و نقل دریایی که به اصطلاح این زیرساخت ها بیشتر به بنادر و اینها ابلاغ می شود آنطور که عنوان شده، محقق نشده است.

در حمل و نقل دریایی، به خاطر کمبود منابع مالی دولت و ضعف بنیه  دولت در تأمین اعتبارات عمرانی فکر نمی کنم که به دو برابر محقق شده باشد البته یکسری طرح ها و پروژه ها از قبل شروع شده بود و الان من شاهد هستیم که بسیاری از این طرح ها و پروژه ها حتی به دلیل کمبود منابع مالی متوقف هم شده است مثل راه آهن شیراز-بوشهر که خیلی از کارهای به اصلاح خاکی و زیرسازی هایش هم انجام شده منتهی مراتب به دلیل اینکه اینها دیگر تعطیل شده و تحقق پیدا نکرده  است لذا آن کارهای عمرانی قبلی هم در این حوزه در اثر مرور زمان دارد از بین می رود.

*وعده های آقای آخوندی در آستانه انجام استیضاح قبلی در 14 مهر 1394 چقدر محقق شده است؟ (آمادگی  ساخت یک میلیون مسکن در آینده، تصویب شدن وام 100 میلیونی ساخت مسکن در آینده و احداث ۷ فرودگاه بین‌المللی در اطراف تهران تا سال ۱۴۰۴)

فرودگاه بین المللی تا سال ۱۴۰۴ که من نمی­دانم آقای آخوندی می توانسته قول اینها را بدهد یا نه ولی در خصوص مسکن و وام ۱۰۰ میلیونی به نظر من هنوز محقق نشده است، تا حدودی بله پیش رفته ولی تا میزانی که اعلام کردند محقق نشده است.

*چرا طرح سامانه ملی املاک و مستغلات کشور که سبب افزایش شفافیت بازار مسکن می شد با وجود اینکه در مجلس تصویب شده بود به مرحله اجرا درنیامد؟

به اعتقاد بنده این سامانه از نظر نرم افزاری آن قابلیت اجرایی لازم را پیدا نکرده است و یک کار خیلی ابتدایی بود که در چند سال پیش شروع شد. به این دلیل که در واقع این ثبت معاملات در دفاتر املاک کد پیگیری می خورده است که آن ها هم دیگر خیلی کارآیی ندارد و در بسیاری از دفاتر املاک به آن اقدام نمی شود.

*به طور کلی وضعیت مسکن در حال حاضر چگونه است آیا طبق وعده های داده شده از حالت رکود خارج شده و یا با رکود شدیدتری مواجه شده است؟

فکر نمی کنم از رکود خارج شده باشد که البته این وضعیت هم برمی گردد به وضعیت کل اقتصاد کشور که دچار یک رکود نسبتا طولانی شده و در واقع ما همه بخش های­مان چون دچار رکود شده بنابرلین بخش مسکن هم دوران رکود خودش را دارد سپری می کند و از رکود خارج نشده است.

*وزیر راه و شهرسازی وعده های بسیاری برای اخذ رأی اعتماد از مجلس دادند که بسیاری از آن ها عملیاتی نشده است. از جمله مسکن اجتماعی، مسکن مشارکتی، بورس مسکن، صندوق سرمایه گذاری مسکن به نظر شما چرا این وعده ها محقق نشده، عملکرد این وزارت خانه در حوزه  مسکن چگونه بوده است؟

بیشتر این صحبت ها و وعده های داده شده  موکول می شد به اینها منابع بانکی در این خصوص باید فعال بشوند و بیایند به کمک این سیاست ها تا این سیاست ها بتوانند محقق شوند و آن بانک ها به دلیل رکود اقتصادی و عدم بازگشت تسهیلاتی که از قبل پرداخت کرده بودند و در واقع کمبود منابع بانکی باعث شده که نتوانند بانک ها در این اجرای سیاست ها مشارکت فعالانه داشته باشند و به همین دلیل بخشی از این وعده ها که در گروه منابع بانکی بود محقق نشد.

*کاهش توسعه شبکه ریلی و کاهش نرخ رشد توسعه بزرگراه این را در دوران آقای آخوندی چطور ارزیابی می کنید؟

چون ما در سال های اخیر به دلیل کاهش درآمدهای نفتی و پایین رفتن قیمت نفت بسیاری از منابع مالی مان در بودجه محقق نمی شود به همین دلیل طرح های عمرانی که بیشتر زیرساخت­ها در گرو اعتبارات عمرانی است، تقریبا با رکود مواجه شده و توسعه آن ها در واقع به شکلی که در قبل با یک سرعت بیشتری انجام می شد به خاطر درآمدهای بی حاصل از فروش نفت در سال های دهه ۸۰ تا دهه ۹۰ محقق نشده است.