مشترکان پرمصرف آب جریمه می شوند

«ستار محمودی» اظهار داشت: تدوین نظامی بازدارنده برای اصلاح الگوی مصرف آب در کشور موضوع مهمی است که باید مورد توجه دولت و مجلس قرار گیرد.

وی افزود: یکی از راههای اصلاح الگوی مصرف آب، فرهنگ سازی است که سالهاست کم و بیش مورد توجه دستگاههای ذیربط قرار دارد اما تجربه نشان داده که فرهنگ سازی بدون اعمال ابزارهای بازدارنده قیمتی، برای بخشی از مصرف کنندگان تأثیر چندانی ندارد.

قائم مقام وزیر نیرو با بیان اینکه "ابزار هشدار دهنده قیمتی می تواند بازدارندگی مناسبی در خصوص برخی مشترکان پرمصرف داشته باشد"، گفت: می توانیم اقدام به اعمال یک هشدار قیمتی برای جریمه مشترکان پرمصرف در زمان های خاص کنیم تا مشترکینی که دو تا سه بار اخطار دریافت می کنند اما نسبت به اصلاح روند مصرف آب شرب توجهی نشان نمی دهند، مورد جریمه قرار گیرند.

وی ادامه داد: در بسیاری از نقاط دنیا وقتی کالایی کم و مصرفش زیاد است، برای جلوگیری از مصرف بی رویه آن کالا و مدیریت تقاضای آن، با قیمت بازی می کنند تا زمانی که محدودیت آن کالا رفع شود؛ در خصوص آب شرب نیز ما امروز با محدودیت مواجه ایم و ناچاریم با ابزارهای کارآمد، مثل جریمه مشترکان پرمصرف، نسبت به مدیریت تقاضا در این بخش اقدام کنیم.

محمودی با اشاره به اینکه "در دوره های قبلی اقدام به ارائه طرح جریمه مشترکان پرمصرف کرده بودیم"، اذعان داشت: وزارت نیرو موفق به گرفتن تأییدیه دولت برای برخورد با مشترکان پرمصرف در قالب اعمال جریمه های قیمتی شده بود اما این طرح مورد تأیید و تصویب مجلس شورای اسلامی قرار نگرفت.

وی افزود: در سال آبی جاری با توجه به افت شدید میزان بارش ها در نقاط مختلف کشور و به منظور مدیریت بخش تقاضا در پیک مصرف آب تابستان 96 ، طرح برخورد و جریمه مشترکان پرمصرف را به دولت ارائه می دهیم و به احتمال زیاد، بحث جریمه مشترکان پرمصرف آب تا پیش از پایان سال جاری در دستور کار دولت قرار می گیرد.

قائم مقام وزیر نیرو خاطرنشان کرد: پس از آنکه موفق به گرفتن تأیید دولت شدیم امیدوارم که با ارائه توضیحاتی که بر اساس واقعیت های شرایط آبی کشور است، بتوانیم موافقت مجلس را نیز بدست آوریم.

این مقام مسئول با بیان اینکه "در برخورد با مشترکانی که چند برابر دیگر مشترکان، آب مصرف می کنند فقط دو راه وجود دارد"، گفت: یا باید نسبت به قطع آب مشترکان پرمصرف اقدام کنیم یا اینکه تلاش کنیم با اعمال جریمه های قیمتی، نسبت به اصلاح الگوی مصرف در این بخش از مشترکان گام برداریم.

وی ادامه داد: قطع آب یک ظاهر خشنی دارد و آخرین راهکار است؛ مسلما وزارت نیرو به دنبال این نیست که آب مشترکی قطع شود، پس راه دوم که راهکاری است که در نقاط مختلف جهان به کار گرفته می شود و استفاده از ابزار بازدارنده قیمتی است باید در دستور کار قرار گیرد.