رویای دست نیافتنی خرید خانه

گروه اقتصادی- کاهش قدرت خرید و افزایش قیمت مسکن به ویژه در یک دهه اخیر سبب شده تا تعداد زیادی از خانوارهای ایرانی قادر به خرید مسکن نباشند و این در حالی است که طرح هایی مانند مسکن مهر به دلیل فراهم نبودن امکانات مالی و تامین زیر ساخت ها و ... نتوانست نیاز متقاضیان را تامین کند.

به گزارش افکارنیوز، هر سال به یک میلیون و 500هزار واحد مسکونی در کشور نیاز است اما رکود اقتصادی چند سال اخیر سبب شده تا بازار مسکن رونق خود را از دست دهد و کمتر سرمایه گذاری تمایل به حضور در این بازار داشته باشد در نتیجه رکود و نبود تمایل به سرمایه گذاری و قیمت بالای مسکن سبب شده تا تامین مسکن تبدیل به رویای دست نیافتنی بسیاری از افراد جامعه شود.

نگاهی به وضعیت بازار نشان می دهد در چند سال گذشته بیشتر افراد جامعه به دنبال رهن و اجاره مسکن بوده و عطای خانه دار شدن را به لقای آن بخشیده اند هرچند دولت های مختلف با ارائه تسیهلات سعی کرده اند که توان اقتصادی مردم را افرایش دهند اما ارائه تسیهلات 60-80 و 100 میلیونی در برابر قیمت خانه های حداقل 200 میلیونی و ... به بسیار ناچیز است و دردی را درمان نمی کند.

چندی پیش انبوه سازان برای خروج از باتلاق عمیق رکود در بازار مسکن طرح فروش اقساطی مسکن را پیشنهاد دادند که بر اساس آن قرار بود بانک مسکن پرداخت اقساط را تا سقف 150 میلیون تومان ضمانت کند اما این طرح نیز به سرانجام نرسید و این بانک به عنوان حلقه واسط خریدار و فروشنده کنار گذاشته شود و این بار انبوه سازان تصمیم گرفتند با ارائه مسکن های ساخته شده و یا در حال ساخت در یک سامانه زیر نظر کانون انبوه سازان بانک اطلاعاتی جامعی تهیه کرده و فروشندگان واحدهای خود را با ذکر متراژ، موقعیت جغرافیایی، قیمت نهایی، میزان اقساط، مدت زمان بازپرداخت و ... در این بانک ثبت کرده و به فروش برسانند.

به اعتقاد برخی از انبوه سازان این طرح می تواند گرهی از بازار مسکن باز کرده و مردم را خانه دار کند هرچند مشخص نیست اگر طرفین به تعهدات خود عمل نکردند چگونه باید اقدامات قانونی را انجام داد .

امید است این طرح نیز به سرانجام سایر طرح های مسکنی منجر نشود و این بار با حمایت بخش خصوصی تعداد بیشتری از هموطنان خانه دار شوند.

 

مهرنوش حیدری