برابری قیمت گوشت گوساله با یارانه ماهانه

گروه اقتصادی - این در حالی است که با اتمام این 2 ماه قیمت کالاهای اساسی کاهش یافته و بار دیگر ثبات به بازار برمی گردد اما امسال وضعیت کمی متفاوت تر شده به طوری که قیمت گوشت قرمز نه تنها پایین نیامده بلکه هر روز در حال طی کردن سیر صعودی است  به نظر نمی رسد به این زودی ها شاهد کاهش قیمت این ماده غذایی باشیم.

به گزارش افکارنیوز، متاسفانه در روزهای اخیر گوشت قرمز با افزایش حداقل هزار تومانی به دست مصرف کنندگان رسیده در حالی که بسیاری از خانوارهای ایرانی اکنون عطای خرید گوشت قرمز را به عنوان یکی از منابع اصلی تامین کننده پروتئین،‌ به لقای آن بخشیده اند.

نکته جالب توجه اما دلایلی است که در این وانفسا مسوولان مرتبط با تولید گوشت قرمز مطرح می کنند به طوری که رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی، بازگشت زائران از کربلا، و بارش‌های اخیر را مهمترین دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز عنوان کرده و بر این باور است که حدود 2 میلیون زائر به کربلا سفر کردند و پس از بازگشت، ذبح‌های زیادی خارج از شبکه توزیع صورت گرفته است همچنین بارش‌های هفته‌های گذشته سبب بروز مشکلاتی در سیستم حمل و نقل شده و در نتیجه این موارد در افزایش قیمت گوشت قرمز تاثیرگذاشته است.

به گفته علی‌اصغر ملکی؛ همچنین با نزدیک شدن به پایان سال، دام‌هایی که برای مصرف در سال جاری پیش‌بینی شده بود در حال اتمام هستند که کاهش تعداد دام‌ها در وضعیت قیمت‌ها تاثیرگذار بوده است. ‌

اما نکته جالب توجه از نظر رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی ، تاثیر افزایش نرخ دلار در گرانی این ماده غذایی است و این مساله سبب شده که انگیزه قاچاق دام افزایش یابد!

 

به گفته وی، در حال حاضر هر کیلوگرم شقه گوسفندی بدون دنبه ۳۲ تا ۳۳ هزار تومان به دست مغازه‌دار می‌رسد که با احتساب ۱۲ درصد سود فروشندگان بین ۳۶ تا ۳۷ هزار تومان در مغازه‌های سطح شهر فروخته می‌شود و در اختیار مشتری قرار می گیرد.

افزایش قیمت گوشت قرمز تنها به گوشت گوسفندی محدود نشده بلکه قیمت گوشت گوساله نیز حداقل 6 هزار تومان بالا رفته است.

رئیس انجمن صنفی گاوداران در این باره معتقد است؛ هر کیلو گوساله نر زنده کیلویی 12 هزار تومان از دامداران خریداری می شود که با توجه به هزینه های توزیع، حمل و نقل و ... هر کیلو گوشت گوساله باید با نرخ  حداکثر 32 هزار تومان به فروش برسد.

احمد مقدسی تاکید کرد: این درحالی  است که  درخرده فروشی های سطح شهر با قیمت 37 الی 40 هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد.

هرچند این قیمت ها بسیار خوشبینانه است زیرا مشاهدات میدانی خبرنگار افکارنیوز نشان می دهد هر کیلو گوشت گوساله حداقل 45 هزار تومان به مصرف کننده عرضه می شود.

به اعتقاد مقدسی، سود حاصل از افزایش بی رویه قیمتها به جیب واسطه ها و دلالان می رود زیرا با افزایش هزار تومانی نرخ هر کیلو گوساله زنده؛ حداکثرقیمت هر کیلو گوشت باید دو هزار تومان افزایش یابد.

 

قیمت انواع گوشت قرمز در کشور

مقایسه قیمت دام زنده در استان های مختلف

12

قیمت دام زنده از ابتدای آذر تا کنون

13

 

مقایسه قیمت دام کشتار در استان های مختلف

14

 

قیمت دام کشتار از ابتدای آذر تا کنون

15

 

گفتنی است قیمت های درج شده در جداول مقایسه ای به صورت میانگین بوده و بررسی های میدانی نشان از گران تر بودن قیمت انواع گوشت قرمز (گوسفند و گوساله ) در بازار دارد.

با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز بسیاری از مصرف کنندگان بر این باورند که نه تنها تورم کاهش نیافته بلکه سبب شده تا سفره های مردم هر روز خالی تر از روز پیش شود.

همچنینی برخی از هموطنان می پرسند که چگونه دولت شب قبل از پرداخت یارانه با سختی های بی شمار مواجه می شود اما آیا دولتمردان تاکنون فکر کرده اند که قیمت هر کیلو گوشت گوساله اکنون با یارانه پرداختی به مردم برابری می کند و کفاف سایر مخارج را نمی دهد؟‌

نگاهی به قیمت گوشت قرمز در سال های گذشته نشان از شیب صعودی این ماده غذایی دارد به طوری که روند رو به رشد آن سبب شده تا بسیاری از مردم قادر به تامین این منبع مهم غذایی نباشند .

اکنون بهتر است مردان اقتصادی دولت یازدهم پاسخ دهند که چطور قیمت گوشت گوسفند 32118 تومانی و گوشت گوساله 31850تومانی در سال 92 به اینجا رسیده آیا این روند صعودی قیمت ها نشان از بهبود وضعیت معیشت مردم و به ویژه اقشار کم درآمد است؟‌

آیا تاکنون کسی از خود پرسیده مردم چگونه می توانند به درآمدهای حداقلی نیازهای خانواده خود را تامین کنند؟‌ هرچند برای مدیران و مسوولانی که از حقوق های نجومی بهره مند هستند خرید گوشت قرمز با قیمت های بالا مشکلی ایجاد نمی کند و در این میان تنها مردم عادی هستند که  حتی افزایش هزار تومانی قیمت ها می تواند سبب حذف مواد مهم غذایی از سبد خانوار آنها شود.