برجام مشکلات بانکی ایران  را حل نکرد

 محمود حجتی امروز در دیدار با وزیر سرمایه‌گذاری قزاقستان اظهار کرد: روابط دو کشور ایران و قزاقستان رو به رشد شده و به تدریج به رفت و آمد هیئت‌های عالیرتبه دو کشور در این خصوص تاثیرگذار است.

وی با اشاره به نقش قزاقستان در مذاکرات 1+5 افزود: قزاقستان جایگاه ویژه‌ای در کشورهای همسایه‌ای ما با توجه به نقش خود در مذاکرات هسته‌ای دارد.

وی ادامه داد: قزاقستان توانمندی‌های بالقوه و بالفعلی در خصوص حوزه‌های اقتصادی، صنعتی و فناوری دارد و می‌تواند در آسیای میانه نقش کلیدی داشته باشد.

حجتی تصریح کرد: دو کشور توافقاتی را با یکدیگر در زمینه‌های مختلفی مانند تکمیل و افتتاح کریدور شمال و جنوب، امضای موافقتنامه حمل و نقل جاده‌ای، تاسیس دالان حمل و نقل بین‌المللی ایران، عمان، ترکمنستان و قزاقستان داشته‌‌اند. همچنین  در کنار این موارد باید به ایجاد خط پرواز مستقیم ایران - قزاقستان، نمایشگاه دوجانبه، تردد هیئت‌های تجاری، آمادگی بنادر جنوبی ایران و ترانزیک کالا از جمله سایر موارد است.

وی تصریح کرد: با امضای برجام مشکلات بخشهای مالی و بانکی میان دو کشور حل نشده است که بخش اقتصادی را متاثر کرده است.

* کشتی‌های ایرانی مشکل بارگیری و تخلیه در دریای خزر دارند

وزیر جهاد کشاورزی افزود: اسناد همکاری صدور ویزای تجاری و گردشگری، تجارت دریایی، مشکل بارگیری و تخلیه  کشتی‌های ایرانی در قزاقستان و دریای خزر همچنین مواردی است که با وجود امضای تفاهمنامه هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است.