پرتقال شمال خوراک دام ها شد

خرید تضمینی پرتقال به‌منظور جلوگیری از افت قیمت بیش اندازه پرتقال و ضررو زیان کشاورزان توسط دولت و با عاملیت سازمان تعاون روستایی آغازشده است.

علی‌اکبر مهر فرد قائم‌مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی دراین‌ارتباط گفت: برای جلوگیری از ضرر و زیان باغداران از افت قیمت پرتقال در بازار، عملیات خرید تضمینی این محصول در سه سطح کیفی و با سه نرخ درجه یک 875 تومان، درجه‌دو 720 تومان و درجه سه 550 تومان در حال انجام است.

وی با اشاره به نرخ خرید تضمینی پرتقال افزود:  بر اساس تصمیم اخذشده، نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم پرتقال درجه یک 875 تومان، درجه دو 720 تومان و درجه سه 550 تومان (برای مصارف صنعتی) است.

 

هزینه جمع آوری محصول بیشتر از نرخ فروش

بنابراین گزارش باوجود تأثیر گذاری خرید تضمینی پرتقال بر نرخ این محصول  که امری بی‌سابقه در کشور به حساب می‌آید اما قیمت این  خرید تضمینی پرتقال موردتوجه باغداران قرا نگرفته است.

اعمال نرخ خرید تضمینی 550 تومان برای هر کیلوگرم پرتقال درجه 3 و حتی 400 تومان برای هر کیلوگرم پرتقال غیرقابل‌مصرف، کمتر از هزینه‌های برداشت و حمل‌ونقل به‌حساب می‌آید  و باعث شده کشاورزان اقدام به برداشت محصول خود از درخت نکنند.

استان مازندران 60 درصد پرتقال موردنیاز کشور را تأمین می‌کند اما سرمای بی‌سابقه شمال کشور باعث یخ‌زدگی 20 درصد تا 25 درصد، پرتقال این استان شد.

 

در این شرایط، باغداران محصول خود را به یک‌باره به بازار مصرف ریختند و این امر باعث کاهش قیمت پرتقال به 600 تا 1500 تومان در بازار شد.

یکی از کشاورزان قائم‌شهری  که پرتقال خود را برای فروش به میادین میوه منطقه برده است اما به دلیل قیمت پایین از فروش محول خود امتناع کرده و محصول خود را دور ریخته است درخصوص این رفتار گفت: در سال گذشته پرتقال آبگیری ما  1300 تومان به فروش می‌رسید اما  امسال پرتقال تامسون را در بازار 500 تا 600 تومان  می‌خرند.

وی افزود: هزینه جمع‌آوری هر کیلوگرم پرتقال با توجه به دستمزد کارگری 660 تومان شده است که بر این اساس امکان عرضه محصولات خود، حتی برای خرید تضمینی سازمان تعاون روستایی نداریم.

این باغدار با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی محصولات ما را در باغ خریداری نمی‌کند و باید علاوه بر هزینه برداشت محصول هزینه حمل‌ونقل را نیز بپردازیم ادامه داد: باغ من به دلیل آنکه در منطقه کوهپایه قرار دارد به‌طور کامل دچار سرمازدگی شده است  به همین منظور از برداشت محصول آن صرفه نظرکرده‌ام.

بنابراین گزارش باغدار دیگر مازندرانی گفت: کشاورزان خُرد هستند و امکان رسیدن صدای آنها به گوش مسئولان و چانه‌زنی برای رفع مشکلات آنها وجود ندارد.

وی افزود: نرخ خرید تضمینی پرتقال که توسط دولت خریداری می‌شود کارایی لازم را برای ما ندارد و در منطقه ما نیز باغداران محصولات خود را برداشت نمی‌کنند.

 

این باغدار یادآور شد: باغداران زیادی نیز وقتی محصولات خود را به میادین میوه و تره‌بار می‌برند و نرخ‌های پیشنهادی دلال‌ها را مشاهده می‌کنند یا مجبور به فروش به قیمتی کمتر از هزینه تمام‌شده هستند یا محصولات خود را دور می‌ریزند.

قیمت پرتقال‌های سالم تحت تاثیر یخ زده‌ها

بنابراین گزارش عرضه بیش از اندازه پرتقال ناشی از سرمازدگی اخیر مناطق شمالی کشور، همچنین باعث افت قیمت دیگر مرکبات سالم باغداران شده است و آنها نمی‌توانند حتی این محصول خود را به قیمتی بر اساس هزینه‌های تولید بفروشند.

حسین صفایی نیز در حاشیه بازید از جشنواره میوه‌های شب یلدا اظهار کرد: هفته گذشته سرمای بی‌سابقه‌ای در استان‌های شمالی کشور به‌ویژه در استان مازندران شاهد بودیم که این امر باعث شد که مرکبات مازندران که 60 درصد نیاز کشور را تأمین می‌کند 20 تا 25 درصد آسیب ببیند.

وی افزود: برخی باغات که در دامنه‌ها هستند در این حادثه صد درصد آسیب دیدند اما باغاتی نیز در مازندران گزارش‌شده است که هیچ‌گونه آسیب‌دیدگی ندارند.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ادامه داد: به دلیل عرضه گسترده پرتقال از طرف باغداران امکان نگهداری آنها وجود نداشت همچنین باغداران نگران سرمازدگی دوباره محصولات خود بودند که در این شرایط سازمان تعاون روستایی خرید تضمینی این محصول را آغاز کرد.

صفایی افزود: خرید تضمین پرتقال در کشور بی‌سابقه بوده و این امر صرفاً برای حمایت از کشاورزان صورت می‌گیرد.

وی گفت: پرتقال‌هایی که در این طرح خریداری می‌شوند عمدتاً به مصرف صنایع تبدیلی می‌رود و قابلیت نگهداری کوتاه‌مدت دارد.

مدیرعامل سازمان تعاون روستای کشور در خصوص سرنوشت این پرتقال‌های خریداری شده توسط دولت گفت: این پرتقال‌ها برای گرفتن کنستانتره به کارخانه صنایع تبدیلی می‌روند باید در نظر داشت که پرتقالی درجه 3 هستند و به قیمت 550 تومان خریداری می‌شوند.

صفایی اضافه کرد: 16 مرکز خرید پرتقال در استان مازندران دایر شده است و کشاورزان می‌توانند محصولات مازاد را که در بازار خریدار ندارد در این مکان‌ها عرضه کنند.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه نرخ 550 تومانی تعیین‌شده توسط دولت برای خرید تضمینی این محصول توجیه اقتصادی برای کشاورزان ندارد، چه راهکاری را به باغداران دارید گفت: صنایع تبدیلی پرتقال کنستانتره را کیلویی 300 تومان از کشاورزان می‌خرند به همین منظور خرید بیشتر از این نرخ (خرید تضمینی) توسط دولت نیز امکان ندارد.

مدیر عامل سازمان تعاون روستایی همچنین گفت: دولت مصوب کرده که برای باغ‌هایی که خسارت سنگین دیده‌اند و پرتقال آنها به طور کامل از بین رفته است نیز خرید تضمینی صورت گیرد. بر این اساس برای خرید این محصولات که غیرقابل‌مصرف و ضایعاتی هستند کیلویی 400 تومان پرداخت می‌شود.

حسین مهاجران نیز درباره افت قیمت پرتقال به ضرر باغداران  اظهار کرد: بازار از مرکبات اشباع‌شده و باغدارن بهتر است که از توزیع این محصول برای جلوگیری از زیان خودداری کنند.

وی افزود: دلال‌ها برای خرید این محصول اقدام نمی‌کنند و خود باغداران محصول خود را به میادین میوه می‌آورند و به قیمت 500 تومان تا هزار و 500 تومان به فروش می‌رسانند.

چوب حراج  واسطه‌ها بر دست رنج  یک ساله کشاورزان

بنابراین گزارش دسترنج یک ساله کشاورزان اکنون چوب حراج خورده است و آنها برای فروش محصول خود با مشکل مواجه هستند  و در برخی از موارد محصول خود را از درخت برداشت نمی‌کنند یا مشاهده‌شده است که آن را برای خوراک دام مورد استفاده قرار داده‌اند.

شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در این بار با اشاره به  این که دلالها بازار مرکبات، گوجه فرنگی و کیوی را مدیریت می‌کنند گفت: 2 میلیون و 700 هزار تن از دیگر مرکبات باغدارن در معرض تهدید قرار دارد اما کسی به سراغ کشاورزان نمی‌رود.