فیش‌های نجومی چگونه رقم می‌خورد؟

گروه اقتصادی-  یکی از عوارض این عدم شفافیت، مساله فیش‌های نجومی بود که در سال جاری مطرح شد و هزینه‌های قابل توجهی را نیز متوجه کشور کرد.

 

به گزارش افکارنیوز، محاسبات انجام شده براساس برخی مفروضات نشان می‌دهد که در لایحه بودجه سال 1396 اعتباری معادل 106 هزار میلیارد تومان و حدود 45 درصد اعتبارات هزینه‌ای صرف پرداخت هزینه‌های پرسنلی وزارتخانه‌ها، موسسات و سازمان‌های دولتی و نهادهای نظامی و انتظامی خواهد شد.

 

همچنین اعتباری بالغ بر 41.2 هزار میلیارد تومان و حدود 17.5 درصد اعتبارات هزینه‌ای نیز صرف پرداخت حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مستمری‌بگیران کشوری و لشگری و حقوق جانبازان حالت اشتغال و والدین شهدا خواهد شد.

در مجموع در سال 1396 اعتباری معادل 147 هزار میلیارد تومان (62.5 درصد اعتبارات هزینه‌ای) صرفا برای پرداخت حقوق و مزایای شاغلین و بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی و والدین شهدا هزینه خواهد شد. در قانون بودجه سال 1395 اعتبار آن 131 هزار میلیارد تومان (61.6 درصد اعتبارات هزینه‌ای بود.)

نکته قابل اعتنا اینکه در بخش اعتبارات مربوط به جبران خدمات کارکنان و به‌تبع آن حقوق و مزایای مستمر کارکنان دستگاه‌های اجرایی با وجود افزایش 10 درصدی اعتبارات هزینه‌ای، اعتبار جبران خدمات کارکنان به میزان 17 درصد رشد را نشان می‌دهد. این افزایش در حالی است که اعتبار فصل دوم (استفاده از کالاها و خدمات) با 8 درصد رشد منفی به 30.7 هزار میلیارد تومان کاهش یافته و اعتبار فصل ششم (رفاه اجتماعی) تنها با 7.5 درصد رشد مواجه شده است.

از آنجایی که همواره بخشی از اعتبارات دو سر فصل استفاده از کالاها و خدمات و رفاه اجتماعی برای هزینه‌های پرسنلی تخصیص می‌یابد، بنابراین رشد منفی و رشد کمتر از حد متعارف این دو سر فصل نشان می‌دهد که بخشی از اعتبارات این دو سرفصل به فصل اول (جبران خدمات) منتقل شده است. سرجمع اعتبار این سه سرفصل در سال 1396 نیز نشان می‌دهد که به نسبت سال 1395 تنها 9 درصد رشد داشته است. در همین حال اعتبار مربوط به حقوق و مزایای مستمر دستگاه‌های اجرایی نیز به نسبت سال 1395 حدود 17.7 درصد رشد مواجه شده است و از 59.5 هزار میلیارد تومان در سال 1395 به 70 هزار میلیارد تومان در سال 1396 افزایش یافته است و این امر نیز ناشی از جابه‌جایی اعتبارات دستگاه‌های اجرایی است؛ به نحوی که اعتبارات مربوط به حقوق و مزایای مستمر برخی از دستگاه‌های اجرایی که در ستون سایر درج میگردید به ستون حقوق و مزایای مستمر منتقل شده است.

جابجایی اعتبارات دستگاه‌های اجرایی مذکور نیز نشان از شفافیت بیشتر اعتبارات مربوط به حقوق و مزایای پرسنلی طی دو سال اخیر دارد.


طاهره رضوی