افشای پشت پرده گرانی دلار

 محمد مهدی راسخ عضو اتاق بازرگانی در خصوص دلایل افزایش قیمت ارز در یک ماه گذشته اظهار کرد: نمی‌توان گفت تنها عرضه کننده دلار بانک مرکزی است، اما طبیعتا مهم ترین عامل در بازار ایران که نرخ ارز را تعیین می کند، بانک مرکزی است.

وی افزود: بسیاری از صادرکنندگان و واحدهای پتروشیمی هم ارز در اختیار دارند و آنها این ارزها را به بازار عرضه می کنند، ولی تاثیر عمده بر نرخ ارز را خود بانک مرکزی می گذارد. بانک مرکزی معمولا با عرضه زیاد یا کاهش شدید عرضه می تواند نرخ ارز را به شدت دچار نوسان کند و تغییر زیادی در نرخ ارز ایجاد کند.

اقدامات بانک مرکزی دلار از 4100 تومان عبور داده است

عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: در حال حاضر عبور دلار 4100 تومان به دلیل اقدامات بانک مرکزی است. طبق ادعایی که دولت، بانک مرکزی، وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه، آقای رئیس جمهور و معاون اول ایشان دارند، بسیاری از ذخایر ارزی ما که در دوران تحریم بلوکه شده بود، آزاد شده و همینطور فروش نفت ما هم افزایش پیدا کرده و به بیش از دو برابر رسیده است.

راسخ بیان کرد: همچنین وجوه حاصل از فروش نفت 100 درصد به حسابهای کشور واریز می شود، چون در گذشته و در دوران تحریم حتی اگر می توانستیم نفتی را هم بفروشیم پول آن توسط کشورهای خریدار نفت ما بلوکه می شد.

وی گفت: ما قبلا مجبور بودیم به عنوان مثال اگر نفتی را به هند می فروختیم بخشی از پول آن را به روپیه تبدیل کنیم، تا تجار با روپیه خرید کنند. بازهم بخشی از این پول در هند باقی میماند، این وضعیت در خصوص چین هم صادق بود. همچنین جا به جایی پول هم هزینه بسیار سنگینی داشت. در حال حاضر به ادعای دولتمردان همه این اتفاقات پایان یافته است بنابراین دلیلی برای اینکه بدون برنامه و به طور ناگهانی جهش زیادی در قیمت ارز ایجاد شود وجود ندارد.

عضو اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد دولتمردان می خواهند با استفاده از گرانی ارز کسری بودجه خودشان را جبران کنند. البته فرضیه دیگری هم وجود دارد و آن سودجویی عده ای خاص است. کسانی که از گران شدن احتمالی دلار مطلع بودند، یقینا منافع بسیار زیادی را به جیب زدند. این واقعا جای تاسف دارد که دولتمردان به این شکل با قیمت ارز بازی کنند و برای فعالین اقتصادی نگرانی درست کنند.

گرانی دلار به گوش سودجویان رسیده بود

راسخ با اشاره به سودجویی عده‌ای خاص از گران شدن دلار به «نسیم آنلاین» عنوان کرد: مطمئن باشید چیزی محرمانه باقی نمی ماند و وقتی مسئولان دولت و بانک مرکزی تصمیم گرفتند که دلار را گران کنند عده ای به راحتی در این خصوص اطلاعات کسب کردند و در واقع این اطلاعات در اختیارشان قرار گرفت. این مسئله باعث شد که هم افزایش قیمت ارز شدیدتر شود و هم منافع بیشتری به جیب برخی از افراد برود.

وی با انتقاد از بانک مرکزی گفت: جالب اینجاست که بانک مرکزی هیچ عکس العملی در خصوص افزایش قیمت ارز نشان نمی‌دهد، چون اگر بانک مرکزی برنامه ای برای کنترل بازار ارز داشت اجازه نمی داد دلار در مدت زمان کوتاهی از 3600 تومان به 4150 تومان برسد. این در حالی که در 3.5 سال گذشته دولت آقای روحانی قیمت دلار را ثابت نگه داشته بود.

عضو اتاق بازرگانی بیان کرد: ثابت نگه داشتن دلار هم مشکلات زیادی را برای فعالین اقتصادی به خصوص صادرکنندگان داشت. اما اینکه یک باره بعد از ثابت نگه داشتن سه ساله قیمت دلار و مطرح شدن ادعای رفع تحریمها از سوی دولتمردان و قرار گرفتن در یک رکود بی‌سابقه اقتصادی، یکباره در مدت کوتاهی قیمت ارز را تغییر دهند بسیاری از فعالین اقتصادی را با مشکل مواجه کنند، بسیار عجیب است.

راسخ خاطرنشان کرد: اگر به دنبال از بین بردن فساد هستیم باید هرگونه رانت را در اقتصاد کشور از بین ببریم که یکی از این رانتها رانت اطلاعاتی است که باعث شود عده ای خاص با گرانی دلار به درآمدهای کلانی دست پیدا کنند.

تیم اقتصادی دولت توان برنامه‌ریزی برای تک نرخی شدن دلار را ندارد

وی در خصوص برنامه بانک مرکزی برای تک نرخی کردن ارز به «نسیم آنلاین» گفت: تک نرخی کردن ارز نیازمند شرایط خاصی است که در حال حاضر آن شرایط فراهم نیست. از تیم اقتصادی فعلی دولت یازدهم بعید است که بتواند برنامه ریزی دقیق و جدی را برای تک نرخی شدن ارز انجام دهد.

عضو اتاق بازرگانی اظهار کرد: هرچقدر که تیم سیاسی دولت آقای روحانی خوب و سریع عمل می کند، تیم اقتصادی دولت تاکنون حرکات خوب سازنده ای را برای اقتصاد کشور انجام نداده است.

راسخ تصریح کرد: نتیجه ضعف تیم اقتصادی دولت هم بقای رکود است و اعدادی که بانک مرکزی و مرکز آمار در خصوص رشد اقتصادی اعلام می کنند را کسی باور نمی کند. در حال حاضر بسیاری از واحدهای تولیدی ما در حالت تعطیلی هستنند، یا به صورت نیمه تعطیل درآمدند و یا با ظرفیت پایینی کار می کنند. بسیاری از آنها هم مشکل فروش دارند.

عضو اتاق بازرگانی گفت: هزاران مسئله دیگر اقتصادی وجود دارد که هیچ کدام از آنها در این 3.5 سال حل نشده است. بنابراین اکنون زمان تک نرخی کردن ارز نیست.

راسخ بیان کرد: در 3.5 سال گذشته ارز مبادله ای رشد قابل توجهی را داشته و ارز آزاد ثابت ماند که دلیل آن دخالت بانک مرکزی در بازار بود. حال سوال اینجاست که دلیل جهش یک ماه اخیر ارز چه بوده است؟ بنابراین اکنون هم خود بانک مرکزی به دلار گران تمایل نشان می دهد.

 

ممکن است مردم مانند چند سال قبل دلار بخرند و نگهداری کنند

 

وی تصریح کرد: نگران این هستم که مانند چند سال قبل مردم به خرید و نگهداری ارز بپردازند و یک تقاضای غیر واقعی وارد بازار ارز کشور شود که دوباره بازار بهم می زند.

عضو اتاق بازرگانی گفت: پیش بینی قیمت دلار در ماههای آینده به نظر آقای سیف بستگی دارد و ایشان باید بگویند که می خواهند چه بلایی بر سر بازار بیاورند. اگر نظر بانک مرکزی به گران کردن دلار تا 5000 و 6000 تومان باشد می تواند این کار را انجام دهد و اگر هم بخواهد آن را به 3600 تومان بازگرداند می تواند آن را عملیاتی کند.

دلار فروشان میدان فردوسی و باراز دبی هم مقصر گرانی دلار می‌شناسند

راسخ خاطرنشان کرد: اگر همین الان از دلار فروشان و صرافی های میدان فردوسی هم در خصوص دلیل افزایش قیمت دلار سوال کنید آنها اعلام می کنند که بانک مرکزی دلار را عرضه نکرده است در بازار دبی هم فعالان بازار همین جواب را به شما می دهند.

وی بیان کرد: امیدارم بانک مرکزی به وضعیت اسف بار فعلی سر و سامان دهد و دلار یک روز 150 تومان گران نشود. گرانی دلار حتما تورم را بالا می برد. متاسفانه در کشور ما رسم است که خبر گرانی دلار همه چیز را گران می کند و حتی مسائل بی ربط با قیمت ارز هم به راحتی با افزایش قیمت رو به رو می شوند.

عضو اتاق بازرگانی گفت: البته دولت فعلا شانس آورده که به دلیل رکود و کاهش قدرت خرید مردم گرانی دلار فعلا اثر همیشگی خود را روی افزایش تورم نگذاشته است. ولی به زودی این اتفاق خواهد افتاد.