ترکمنستان در واردات گاز به ایران زیاده‌خواهی و در قطع گاز بدعهدی کرد

 

«علی ادیانی» با اشاره به اقدام دولت ترکمنستان در قطع گاز وارداتی به ایران گفت: این اقدام نوعی بدعهدی شرکت "ترکمن گاز" به شمار می‎رود که بر خلاف چند روز قبل از صبح امروز گاز وارداتی به مناطق شمالی کشورمان را قطع کرده و این مسئله مطالبه‌گری و زیاده‌خواهی آن‌ها را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه مسئولان وزارت نفت و شرکت ملی گاز اعلام کرده‌اند که مشکل قطعی برای مصارف خانگی وجود نخواهد داشت، اظهار کرد: اگر الگوی مصرف در کل کشور رعایت شود، مشکل قطعی نخواهیم داشت؛ البته ممکن است تا حدودی واحدهای تولیدی و جایگاه های CNG دچار مشکل شود.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد انتظار می‌رود دولت با تدبیری که اندیشیده نسبت به تقویت گاز از محور خراسان و گیلان اقدام کند و مازندران امسال با مشکل در این زمینه مواجه نشود.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس با اشاره به اینکه قرارداد گازی ایران و ترکمستان قراردادی ۲۰ ساله است و هر سال در دی‌ماه تمدید می‌شود گفت: بر همین اساس مسئولان شرکت نفت و ملی گاز وارد مذاکره شدند و در بدو امر، طرف مقابل تمکین کرده که واردات گاز به ایران انجام شود و نیاز آن هم براساس نیاز کشور و حدودا روزانه ۴۰ میلیون لیتر است.

«ادیانی» در ادامه اظهار کرد: پیش از این نیز ترکمنستان ۲ بار چنین اقدامی داشته، یک بار در سال ۸۶ که سرمای سختی در کشور حاکم بود گاز مناطق شمالی قطع شد. در همان زمان نیز دولت نهم و دولت دهم تصمیم بر این شد که برای تامین گاز مازندران و استان‌های شمالی خط انتقال گازی از دامغان به ساری هرچه زودتر به بهره برداری برسد. تا کنون نیز ۱۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری شده و ۷۰ کیلومتر آن باقی مانده است.

وی در پایان بیان کرد: طی مذاکراتی که با وزیر نفت و شرکت ملی گاز داشتم، مطرح کردم تا قبل از زمستان ۹۶ این خط انتقال گاز آماده بهره برداری خواهد بود.