حرکت لاک‌پشتی دولت در مهار بحران بیکاری

گروه اقتصادی-  در شرایطی که مقامات دولتی از وضعیت بیکاری و بهبود شرایط اشتغال سخن می‌گویند، اما گزارش مرکز آمار ایران از نرخ بیکاری 12.7 درصد خبر می‌دهد. این در حالی است که رییس‌جمهور هفته گذشته در گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که کل شاغلان کشور در سال 1392 حدود 21 میلیون و 300 هزار نفر بود که به تدریج در دو سال گذشته شرایط اشتغال بهتر شده و امروز کل شاغلان ما 23 میلیون نفر است.

 

به گزارش افکارنیوز، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در دفاع از عملکرد اشتغالی دولت یازدهم عنوان کرده است که دولت در ایجاد اشتغال ناموفق نبوده است. علی ربیعی همچون گذشته وضعیت کنونی بیکاری و اشتغال را به گردن دولت قبلی انداخته و گفته است: ما با یک بیکاری از قبل به جا مانده دولت را تحویل گرفتیم.

 

وی همچنین عنوان کرده است: در سال ۸۴ جمعیت شاغل کشور ۲۰ میلیون و ۶۱۸ هزار نفر بوده و این رقم در سال ۹۱ به ۲۰ میلیون و ۶۲۸ هزار نفر رسیده است. به این صورت شاهد هستیم که اشتغال اصلا تکان نخورده است، اما در سال ۹۵ این رقم یه حدود ۲۳ میلیون نفر رسید؛ ضمن آن که در سه سال گذشته توانسته‌ایم به طور متوسط بیش از ۶۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم.

با این وجود، شرایط بازار کار کشور با وجود رکودی که در اقتصاد کشور حاکم است، به هیچ‌وجه مساعد نیست. صندوق بین‌المللی پول نیز در گزارشی، با اشاره به صعودی بودن وضعیت بیکاری در ایران طی دو سال گذشته، اعلام کرد که ایران طی دو سال 8 پله در رده‌بندی بیکارترین کشورهای جهان بالا رفته است.

براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، نرخ بیکاری در ایران که در سال ٢٠١٤ بالغ بر 10.6 درصد بوده است، در سال ٢٠١٥ به 10.8 درصد و در سال ٢٠١٦ به 11.28 درصد افزایش یافته است. البته در تابستان سال‌جاری نرخ بیکاری باز هم بالاتر رفت و به12.8 درصد رسید که البته در محاسبات و گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول به آن استناد نشد. این افزایش 1.8 درصدی نسبت به سال گذشته در حالی حاصل شد که شاخص رشد اقتصادی در ایران به شکل چشمگیری جهش داشته است، جهشی که هنوز نتوانسته خود را در ایجاد شغل نشان دهد.

در مقایسه با سایر کشورها نیز وضعیت اشتغال در ایران بدتر شده است و این کشور طی دو سال ٨ پله در رده‌بندی بیکارترین کشورهای جهان بالا رفته است. در سال ٢٠١٤ ایران از نظر رده‌بندی کشورهای جهان بر اساس بیشترین نرخ بیکاری در رتبه ٣١ قرار داشته، اما در سال ٢٠١٥ در جایگاه ٢٥ و طی سال ٢٠١٦ در جایگاه ٢٣ قرار گرفته است. بر این اساس در سال ٢٠١٦ تنها ٢٢ کشور در جهان از نظر اشتغال وضعیت بدتری نسبت به ایران داشته‌اند که عبارتند از: آفریقای جنوبی، مقدونیه، بوسنی و هرزگووین، یونان، سودان، اسپانیا، صربستان، ونزوئلا، ارمنستان، آلبانی، کرواسی، باهاماس، تونس، قبرس، جاماییکا، مصر، سائوتومه، نیجریه، پورتوریکو، سورینام، بلز و ایتالیا.

در این شرایط، برخی از کارشناسان و تحلیلگران بازار کار معتقدند که در رابطه با اشتغال راهبردی ویژه‌ای از سوی دولت اعلام نشده است. در این شرایط، دولت نه‌تنها راهکاری برای اشتغالزایی ارائه نکرده، بلکه تمام راهکارها در حد طرح روی کاغذ باقی مانده است،

به باور آنها، علاوه بر تمام مشکلات به جای ماده از دولت قبل، دولت می‌توانست سیاست‌های بهتری در زمینه اشتغال اتخاذ کند، اما ما شاهدیم که این دولت در زمینه اشتغال خیلی کند عمل می‌کند.

طاهره رضوی