آغاز صادرات مرغ به عراق

مهدی خلج عصر چهارشنبه در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه شناسایی و ردیابی دام زنده (اسب) که در سازمان دامپزشکی کشور برگزار شد، درباره وضع کنونی کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان افزود: این بیماری ابتدا در واحدهای پرورش طیور 11 استان کشور شیوع پیدا کرد که توانستیم کانون های این بیماری در آذربایجان شرقی، گلستان، تهران و البرز را کنترل کنیم.
به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور اکنون 21 روز از کنترل این بیماری در آذربایجان شرقی، دو هفته از کنترل آن در استان های تهران و البرز و 18 روز از پاکسازی استان گلستان می گذرد و تاکنون از این استان ها موردی گزارش نشده است.
وی تاکید کرد سازمان دامپزشکی به طور شبانه روزی با کمک پرورش دهندگان و حمایت وزارت جهاد کشاورزی و استانداری های سراسر کشور در حال مبارزه با ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است.
ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از نوع «اچ1- ان8» (H1N8) در پرندگان مهاجر، بومی و صنعتی کشور دیده شده است اما این نوع ویروس خطری برای انسان ندارد. 
این ویروس در برخی کشورها همچون انگلیس، ایران، مجارستان، کره جنوبی و فلسطین ابتدا پرندگان اهلی و سپس پرندگان مهاجر را تحت تاثیر قرار داد که این رویه در برخی کشورها همچون آلمان برعکس بود.
خلج توصیه کرد مردم گوشت و تخم مرغ مورد نیاز خود را با اطمینان کامل از مرکزها و فروشگاه های معتبر خریداری و از خرید طیور شکار شده و زنده در معابر خودداری کنند. 

**آغاز صادرات گوشت مرغ به عراق پس از گذشت 21 روز از آخرین کنترل بیماری
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: طبق قواعد بین المللی با شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و اعلام گزارش آن به طور معمول صادرات گوشت مرغ و تخم مرغ ممنوع می شود.
خلج اضافه کرد: زمان ممنوعیت صادرات به پروتکل های بهداشتی کشورهای صادرکننده و زمان بروز بیماری و آخرین گزارش درباره کنترل بیماری بستگی دارد.
وی درباره وضعیت صادرات گوشت مرغ و تخم مرغ به عراق گفت: طبق آخرین نامه نگاری ها با همتایان عراقی امکان صادرات پس از گذشت 21 روز از آخرین گزارش مقابله و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور وجود دارد.

** ردیابی جمعیت اسب کشور 
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: از این پس با بهره گیری از سیزدهمین سامانه مربوط به این سازمان، جمعیت اسب کشور در باشگاه های سوارکاری و مرکزهای پرورشی شناسایی و ردیابی می شود 
وی ادامه داد: از اسب در برخی رشته های ورزشی استفاده می شود و همچنین از کالاهای گرانقیمت برای تجارت به شمار می رود که به دلیل اهمیت این موضوع ایجاد سامانه ردیابی برای این جمعیت دامی از جایگاه ویژه ای برخوردار بود.
خلج اعلام کرد از این پس همه رخدادهای بهداشتی برای تضمین سلامت و حمل و نقل این جمعیت از مقصد تا مبدا در این سامانه ثبت می شود.
 امروز (چهارشنبه) از سامانه شناسایی و ردیابی دام زنده (اسب) با حضور «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، در سازمان دامپزشکی کشور رونمایی شد.