هزینه‌های تحمیلی در فیش های ادارات خدمات رسان

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ادارات و نهادها و شرکت‌های خدماتی  متعددی در سطح کشور برای ارائه خدمات به مردم راه‌اندازی شده است.

شرکت‌های توانیر(برق)، آبفای شهری و روستایی، شهرداری، مخابرات، گاز و ... از جمله این شرکت‌ها و نهادها و ادارات خدماتی در سطح شهرها و روستاها بوده که خدماتی متفاوتی را به مردم ارائه و در قبال آن هزینه‌هایی را دریافت می‌کنند.

هر چند هزینه‌های دریافتی ناچیز بوده ولی در برخی موارد مردم مجبور به پرداخت هزینه‌هایی می‌شوند که در قبال آن هیچ‌گونه خدماتی دریافت نکرده‌اند.

در فیش‌های صادره از سوی این شرکت‌های هزینه‌هایی به نام «آبونمان» دریافت می‌شود که با توجه به حجم خدمات ارائه شده شاهد کم و زیاد شدن آن در فیش‌های صادره هستیم.

مردم نسبت به آبونمان دریافت شده هیچگونه اعتراضی ندارد ولی در برخی فیش‌ها افراد بدون استفاده از سیستم خود شاهد درج هزینه مصرفی در فیش‌ها هستند که تاکنون شاید کمتر کسی به آن توجه کرده باشد.

یکی از فیش‌هایی که چنین موردی در آن مشاهده شده فیش‌های مخابراتی بوده که حداقل هزینه درج شده در قسمت مصرفی آن بیش از 30هزار ریال بوده و مردم بدون توجه به این موارد اقدام به پرداخت هزینه‌های صادره می‌کنند.

برخی از شهروندان با مراجعه به شرکت مخابرات و جویا شدن دلیل امر در ماه‌های گذشته خواستار حذف این هزینه‌ها از فیش‌های مخابرات شدند ولی می‌گویند در جواب به ما گفته‌اند که به صورت سیستمی این هزینه برای همه محاسبه می‌شود.

عوارضات انتقال خدمات و نصب و آبونمان و ... در فیش‌های خدماتی درج و از مردم هزینه دریافت می‌شود ولی دریافت هزینه بدون ارائه خدمات دست در جیب مردم کردن است و شاید بر خلاف موازین اخلاقی و شرعی و قانونی است.

امیدواریم اگر هزینه‌ای از مردم دریافت می‌شود در عوض استفاده و ارائه خدمات باشد نه علی‌الحساب و بدون ...

فیش‌های زیر تنها برای نمونه از فیش‌های خدماتی می‌باشد.