اعطای تسهیلات مسکن به ۵۰ هزار ایثارگر

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه 26 دی) پارلمان و در ادامه رسیدگی به مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه از کمیسیون تلفیق ماده 104 این لایحه را با 159 رای موافق، 31 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.

براساس مصوبه نمایندگان مجلس در بند 1 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است در طول اجرای قانون برنامه، سالیانه نسبت به ارائه تسهیلات مسکن فقط یک بار با سود حداکثر4% به تعداد پنجاه (50) هزار نفر به رزمندگان دارای حداقل شش ماه سابقه جبهه و آزادگان با حداقل سه ماه اسارت که فاقد مسکن ملکی می باشند و تا کنون مسکن،زمین،یاتسهیلات مسکن دریافت نکرده‌اند  از طریق بانک‌های عامل اقدام نماید. مابه‌التفاوت سود مذکور تا سقف نرخ مصوب شورای پول و اعتبار مطابق بودجه سنواتی توسط دولت تامین و به بانک های عامل پرداخت می شود. ( تعیین اولویت و نحوه معرفی افراد واجد الشرایط به موجب دستور العمل ستاد کل نیروهای مسلح خواهد بود.)

وکلای ملت دربند 2 مصوب کردند تبصره ذیل به ماده 3 مکرر قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران الحاق می‌گردد:

تبصره- ایثارگران در پرداخت هزینه‌های حق الثبت و حقوق دولتی مربوط به خرید و فروش، ترهین اسناد مالکیت تسهیلات وام خرید یا ساخت مسکن از هفتاد درصد (70%) معافیت برخوردار میباشند.

همچنین وکلای ملت در بند3 این مصوبه  دولت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را موظف کردند همه ساله حداقل 10% منابع قرض الحسنه تمامی بانکها و موسسات پولی و اعتباری دولتی در چارچوب بودجه سنواتی را مطابق بودجه سنواتی جهت اشتغال ایثارگران از طریق صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران اختصاص دهد.

بهارستان نشینان در بند4 این ماده دولت را موظف کردند در اجرای مواد 3 و 3 مکرر فصل دوم قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحات بعدی آن حداکثر تا پایان خرداد ماه هرسال شرایط پرداخت تسهیلات مسکن ارزان قیمت به ایثارگران را تصویب و ابلاغ نماید.

براساس مصوبه نمایندگان مجلس در بند5 ماده واحده اصلاح ماده(8) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 28/9/1389 به‌شرح ذیل اصلاح می‌گردد:

بعد از عبارت «از طریق مزایده عمومی» عبارت «با رعایت اولویتایثارگران و فرزندان شهداء» اضافه می‌گردد.