به گزارش فارس، لطفالله فروزنده ظهر امروز در همایش معاونین اداری مالی، مدیران بودجه و طرحهای عمرانی دانشگاهها و مراکز پژوهشی سراسر کشور اظهار داشت: آنچه که در بحث نظام آموزشی دانشگاههای کشور با عنوان یک نیاز احساس میشود توجه به آموزش در حوزه نظری و مهارتی است.
معاون توسعه، مدیریت و سرمایه نیروی انسانی رئیس جمهور ادامه داد: در حال حاضر حداقل ۲۵ درصد نیروهای تحصیل کرده دانشگاهی سراسر کشور بیکار هستند این در حالی است که بیکاری در میان افراد دیپلم در حدود صفر است.
فروزنده خواستار شناسای نیازهای اداری از سوی دانشگاه‌ها شد و گفت: با تشخیص نیازهای اداری موجود کشور از سوی دانشگاه‌ها می‌توان نیروهای انسانی متناسب با نیاز نظام اداری کشور تربیت کرد.
معاون توسعه، مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ساماندهی کلی نیروهای انسانی در حوزه‌های گوناگون اداری اشاره کرد و گفت: به طور قطع ما در همه جا نیروهای مازاد داریم.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر و در آمار کلی نیروهای کشور در حدود ۷۰ درصد نیروها استخدام رسمی هستند که بر اساس ماده ۱۲۲ قانون مدیریت نیروها باید نیروهای رسمی به سه شکل خارج و در حوزه‌های مورد نیاز کشور به کار گرفته شوند.
فروزنده ادامه داد: آنچه که مسلم است باید در به کارگیری نیروهای انسانی تمام تلاش خود را برای نوسازی و تغییر در وظایف اداری به منظور استفاده بهینه از توانایی نیروهای انسانی کار گرفته شود.
معاون توسعه و سرمایه‌گذاری ریاست جمهوری خواستار تعیین تکلیف نیروهای فعال در ادارات شد و گفت: تعیین تکلیف وظایف نیروها از جمله برنامه‌های جدی است و باید در این راستا نیروهایی که توان انجام کار را ندارند و یا اینکه می‌خواهند از مجموعه خارج شوند امری مهم و ضروری است چرا که در استخدام نیروها نباید عملکردی کمیته امدادی داشت.
وی در ادامه به نظام پرداخت اشاره کرد و گفت: در نظام پرداخت باید آئین‌نامه‌ها به گونه‌ای تنظیم شود که بر مبنای عملکرد پاداش نیروهای انسانی باشد.
فروزنده الکترونیک کردن نظامات اداری و دانشگاهی را یک اولویت مهم برای امور دانشگاهی و دانشجویی دانست و افزود: آنچه که در کشور و در حوزه نظامات اداری در حال حاضر مطرح است حرکت به سمت الکترونیک کردن فعالیت‌ها و امور اداری است.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: در این راستا دانشگاه‌ها با توجه به حوزه فعالیت گسترده خود در امور اداری و دانشجویی باید به سمت الکترونیک کردن فرآیندهای خود حرکت کنند.
وی اصلاح ساختارها در حوزه دانشگاه به عنوان یکی دیگر از وظایف و دستورات اجرایی در امور دانشگاهی مطرح کرد و گفت: تغییر ساختار سنتی که بر اساس تخصص، تعداد و وظیفه تعریف شده است باید به سمت ساختارهای جدید نظیر ساختار مارکسیستی تغییر داده شود.
وی اظهار داشت: چرا باید افراد در یک پست با توجه به ساختار سنتی ثابت نگه داشته شوند در حالی که فرد بر اساس تخصص و توان خود، گردش شغلی داشته باشند.