به گزارش ایسنا، مدير عامل شركت پالايش بندرعباس، با اعلام این خبر گفت: سوخت جت ايران با استاندارد جهاني يورو۵ از طريق خط لوله به انبارهاي نفتي اسكله شهيد رجايي بندرعباس منتقل ميشود و بعد از آن ميتوان از طريق كشتي نسبت به صادرات آن اقدام كرد.

به گفته وی حجم تولید سوخت جت پالایشگاه بندرعباس روزانه معادل یک میلیون و ۵۰۰هزار لیتر در روز است.

وی البته یادآور شد که کلیه سوخت جت تولیدی این پالایشگاه به صادرات اختصاص نخواهد یافت.

در حال حاضر تولید سوخت جت در کشور با توجه به نیاز بازار داخلی بین سه تا چهار میلیون لیتر در روز است، اما به گفته جلیل سالاری - مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، پالایشگاه‌های کشور توانایی افزایش تولید سوخت جت در صورت نیاز کشور را دارند که در این حالت از تولید نفت سفید کاسته خواهد شد.

پیش از این سالاری در مورد بازاهای صادراتی سوخت جت به خبرنگا ایسنا گفته بود که علاوه بر کشورهای همسایه ایران بازار بین‌المللی نیز متقاضی سوخت جت ایران است.

همچنین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرده است می‌تواند هم به صورت تک محموله و هم در قراردادهای بلند مدت‌ به صادرات سوخت جت اقدام کند.

پیشرفت ۷۴ درصدی خط لوله ATK

اما خط لوله‌ای که قرار است سوخت جت ایران را جهانی کند، ATK نام دارد و به گفته مجری این طرح، تا کنون ۷۴ درصد پبشرفت داشته است.

محمد فکاکی در مورد این خط لوله توضیح داد: خط لوله ATK برای عبور هزار و ۵۰۰متر مکعب فرآورده نفتی در ساعت طراحی شده است.

وي گفت: اين خط لوله انتقال فرآورده نفتي كه ۱۲ كيلومتر طول دارد و از پالايشگاه بندرعباس تا اسكله شهيد رجايي كشيده شده، مخصوص انتقال سوخت جت است.