دلار 4000 تومانی و تبریک به رانت‌خواران

گروه اقتصادی- افسار نرخ ارز از دست بانک مرکزی در رفته است؛ اگرچه برخی فعالا بازار معتقدند که افسار ارز اتفاقا در اختیار بانک مرکزی است و خود دولت است که نرخ ارز را به سمتی هدایت می کند که میخواهد.

 

به گزارش افکارنیوز، در حال حاضر دلار در مرز ۴ هزار تومان در بازار قرار دارد. این در شرایطی است که دولت در هفته های گذشته وعده داده بود که با تزریق ارز به بازار، قیمت دلار را در بازار پایین خواهد آورد. ولی الله سیف نیز قیمت واقعی ارز را ۳ هزار ۶۰۰ تومان دانسته بوذ.

 

در این میان نیز اعلام شد که دلالان و واسطه گران عامل گرانی ارز در بازار هستند و در این جهت، چند دلال ارزی دستگیر شدند.

اما با این حال، قیمت دلار در بازار آنطور که باید، پایین نیامده است.

این تفاوت قیمت هایی که در بازاز وجود دارد، این روزها دل رانت خواران را شاد کرده است. این بالا و پایین شدن ارز طی دو ماه گذشته باعث شده گروهی که به رانت دسترسی دارند، سود کلانی به جیب بزنند.

برخی گزارش ها حاکی از آن است که اختلاف قیمت بازار با صرافی بانک ها بسیار است. از سوی دیگر، تفاوت نرخ ارز مبادله‌ای با بازار آزاد، بیش از 700 تومان است. برخی فعالان بازار معتقدند که نبود شفافیت و ساز و کار علمی در نظام بانکی و در مرتبه ای بالاتر کل اقتصاد ایران، وجود دس تهای پشت پرده که حیات و مماتشان بسته به وجود چنین سیستم غیر شفافی است، باعث ایجاد رانت شده است.

در این خصوص اسدالله عسگراولادی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تاکید دارد: دولت باید به سمت تک‌نرخی کردن دلار با عدد 3800 تا 4000 تومان حرکت کند.

عسگراولادی می‌گوید: باید نرخ‌هایی که الان داریم مثلا 3200 تومان ارز دولتی را برداریم، مجلس هم 3300 تومان که در بودجه سال آینده دیده‌شده را تغییر دهد .

وی یادآور می شود: در شرایطی که در بازار آزاد قیمت دلار حدود 4 هزار تومان است نرخ ارز 3600 تومانی اصلا تحقق‌پذیر نیست و اگر دولت به سمت این عدد حرکت کند، بازهم شاهد اختلاف بین دلار دولتی و قیمت بازار آزاد خواهیم بود.

طاهره رضوی