روز باز صنعت ابتکاری برای تعمیق رابطه صنعت با دانشگاه

توجه ویژه به مقوله صنعت و تولید اگر مبتنی بر علم و دانش بنیان باشد ، بدون شک باعث کاهش واردات بی رویه بخصوص در بحث کالاهای مصرفی و محصولات کشاورزی و افزایش اشتغال و بطور خاص اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی خواهد شد لذا از این روست که باید به تعمیق و گسترش روابط حسنه صنعت با دانشگاه پرداخت و هر آنچه مقدور است در این بخش باید سیاست گزاری و سرمایه گزاری شود که قطعا این اقدام پیمودن مسیر اقتصاد مقاومتی را هموارتر نموده و مانع تراشی جلوی تحریم های ظالمانه و ددمنشانه دشمنان مستکبر انقلاب اسلامی و بدخواهان ملت شریف ایران نیز خواهد بود.

امروز دانشگاه باید به یاری صنعت و تولید بیاید تا کشور به جای واردات کالای مصرفی و غیر ضروری ، تکنولوژی را وارد کشور نماید و در گام بعد صنعت داخلی را صاحب تکنولوژی برتر و پیشرفته تر گرداند تا کشور در آینده ای نه چندان دور به معنا و مفهوم کامل خودکفا گردد و صاحبان صنایع نیز برای تحقق تولید ملی که از ستون های لازم در اقتصاد مقاومتیست ، بدون تردید دانشگاه و دانشگاهیان را با آغوشی باز بپذیرند چرا که برای حضور در عرصه رقابت های جهانی باید پشتوانه علمی داشته باشند.

اگر قرار است صنعت و تولید ما در کشور پاسخگوی نیازها و مطالبات ملت عزیز باشد و با تولیدات دیگر کشورها رقابت داخلی و خارجی داشته باشد و به عبارتی پیشرو و اول بشود لازمست راه های ارتباط عمیق تر با دانشگاه و مراکز علمی ، پژوهشی را تقویت نماید.

صنعت باید دانشگاه ها را باور کند و با نگاهی مبتنی بر این باور از حضور دانشگاهیان در صنعت استقبال داشته باشد و دانشگاه هم باید بپذیرد که پژوهش هایش در مسیر ارتقا و بهبود وضع صنعت مخصوصا کاهش هزینه های تولید کمک موثری خواهد بود برای آنکه باری از روی دوش خانواده ها و حتی دانشگاه ها در امور معیشتی برداشته شود.

روز باز صنعت عنوان رویدادی است که برای اولین بار در کشور به ابتکار دکتر محمدپور عمران رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران اجرایی شده و به واسطه این رویداد نخبگان ، اساتید و فارغ التحصیلان دانشگاهی در واحد صنعتی حضور یافته و ارتباط و تعاملی بسیار خوب بین طرفین ایجاد می شود که مدیریت و استمرار این رویداد فرخنده می تواند گام مهمی در مسیر پیشرفت های علمی ، صنعتی و توسعه اقتصادی کشور باشد.

آشنایی بی واسطه و ملموس دانشگاهیان با صنعت و تولید و دیدن نقاط قوت و ضعف این واحدها از نزدیک ، استفاده بخش صنعت از نظرات کارشناسانه دانشگاهیان در امر بهبود تولید ، بکارگیری فارغ التحصیلان و نخبگان دانشگاهی در واحدهای تولیدی و صنعتی و دانش بنیان شدن تولید می تواند نتیجه روز باز صنعت باشد که این روز نه یک روز خاص بلکه روزهای متعددی در سال می تواند باشد.

برای اجرائی شدن ارتباط علم و دانشگاه با صنعت و تولید تنها نباید به صحبت اکتفا کرد و باید در اقدام و عمل این رابطه را ایجاد و تعمیق و استحکام بخشید.

روز باز صنعت باید به عنوان یک الگو در کشور عملیاتی شود تا ان شاء الله در سایه ارتباط عمیق صنعت و دانشگاه واردات کالاهای مصرفی و غیر ضروری و کشاورزی قطع و واردات در امور دیگر کاهش یابد و به یاری خدا تحقق تولید ملی با دانش ، سرمایه و کار ایرانی که در حقیت افتخار بزرگ ملی و اقتداری جهانی و پیروزی اقتصاد مقاومتی خواهد بود محقق گردد.

روز باز صنعت نه تنها گامی برای پیشرفت و توسعه در اقتصاد می باشد بلکه در حقیقت فرصتی است تا یک بار دیگر علم و صنعت برای رفع مشکلات داخلی اقتصادی و پاسخگویی عملی به تحریم های ستمگرانه و ظالمانه در کنار هم قرار گیرند.

محمد علی روشن ، روزنامه نگار