خط فقر، 2 برابر دستمزد کارگران

گروه اقتصادی- در حالی خط فقر از سوی مرکز پژوهش های مجلس یک میلیون و 800هزار تومان اعلام شده که ‌کارگران و اقشار ضعیف جامعه بر اساس قانون زیر 900هزار تومان حقوق ماهانه دریافت می کنند و این یعنی شکاف فراوان بین میزان دستمزد و هزینه های واقعی زندگی .

 به گزارش افکارنیوز، این رقم در حالی اعلام شده که بانک مرکزی در سال 94 متوسط هزینه هر خانوار ایرانی را معادل  2 میلیون و 938 هزار و 800 تومان اعلام کرده بود.

سال گذشته کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی اعلام کردند زندگی در کلانشهرها با درآمد ماهیانه کمتر از 2میلیون و 700 هزارتومان به معنای زندگی زیر خط فقر است.

بنابر گزارش های بانک مرکزی در سال 93 درآمد هر خانوار ایرانی به میزان 31 میلیون و 393 هزارتومان و هزینه ها نیز 32 میلیون و 876 هزار تومان اعلام شده بود که به عبارت بهتر هزینه هر خانوارایرانی در ماه برابر با  2 میلیون و 739 هزار تومان بوده است.

البته اگر به گزارش مرکز آمار استناد کنیم درآمدها در سال 93 برابر با 24 میلیون و 131 هزارتومان و هزینه ها نیز 23 میلیون و 486 هزارتومان بوده که این یعنی هر خانوار ایرانی حداقل یک میلیون و 957 هزار تومان هزینه کرده است.

بررسی این آمار نشان دهنده فاصله زیاد میان دستمزدهای قانونی و تعیین شده از سوی دولت و وزارت کار با هزینه های واقعی زندگی افراد جامعه دارد .

سال هاست که کارگران و نمایندگان آنها در آستانه تعیین دستمزدها در پایان هر سال به این مساله اشاره می کنند اما دولت همنوا با کارفرمایان تنها به نرخ تورم استناد کرده وهزینه های واقعی زندگی را در نظر نمی گیرد .

بنابراین این شائبه پیش می آید که یا دولتمردان از قیمت بالای کالا و خدمات اطلاع ندارند و یا می اندیشند افراد جامعه با حقوق های زیر یک میلیون تومان می توانند معجزه کرده و هزینه های زندگی را به راحتی تامین کنند.

در ماه های پایانی امسال و در آستانه تعیین دستمزد سال 96 به نظر نمی رسد اتفاق خاصی در زمینه افزایش حقوق و دستمزدها بیافتد و حتم بدانید سال آینده نیز سفره کارگران خالی تر از همیشه خواهد شد و این قشر چاره ای ندارد که جز با سیلی صورت خود را سرخ نگه دارند.


مهرنوش حیدری