سیر صعودی قیمت املاک تجاری

گروه اقتصادی- عضو هیات مدیره اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با بیان این مطلب گفت:قیمت املاک تجاری و مغازه ها با توجه به میزان تردد مشتریان، بورس بودن کالا و محدوده جغرافیایی تعیین می شود.

به گزارش افکارنیوز، مصطفی قلی خسروی افزود:‌برای نمونه در بازار تهران گاهی اوقات فضایی به اندازه یک میز ماهانه تا 50میلیون تومان اجاره داده می شود.

وی تصریح کرد: در واقع جا و مکان مغازه و میزان تردد مشتریان در تعیین قیمت املاک تجاری نقش موثری دارند.

وی اظهار کرد: برای مثل قیمت املاک تجاری غرب و شرق خیابان ولیعصر (عج) و حتی واقع شدن در بالا و پایین میدان نیز در این مساله موثر است به طوری که قیمت املاک غرب این خیابان در بالای میدان ولیعصر(عج) تا میدان فاطمی، ‌متری 5-6 میلیون تا 10 میلیون تومان دارند زیرا در این سوی خیابان سایه بیشتری وجود دارد و بعد از ظهرهای روزهای بهاری،‌تابستانی و پاییزی شهروندان تمایل دارند در این محدوده قدم بزنند و خرید کنند.

وی عنوان کرد:‌این در حالی است که خیابان ولیعصر(عج) از میدان راه اهن تا میدان تجریش امتداد دارد اما به جرات می توات گفت هر 100 متر و هر کیلومتر از این مسیر قیمت مخصوص خود را دارد.

وی ادامه داد:‌این در حالی است که ملک های تجاری در محدوده بازار بزرگ تهران معمولا قیمتی 3 برابر واحدهای تجاری سطح شهر را دارند.

این کارشناس حوزه مسکن گفت: اکنون قیمت واحدهای تجاری در خیابان شیراز شمالی و جنوبی در خیابان ملاصدرا حداقل متری 40-50میلیون تومان است و به تناسب قیمت رهن و اجاره بها در این محدوده ها نیز افزایش می یابد.

وی بیان کرد: در خیابان یوسف اباد قیمت املاک تجاری متری 12-13 میلیون تومان است و می توان ماهانه بااجاره 5-6 میلیون تومان یک مغازه را اجاره کرد اما در محدوده هایی مانند  شهرک غرب،‌پاساژها و مرکز خریدهای این منطقه ،‌ در خیابان مقدس اردبیلی و ... قیمت املاک تجاری به متری 70، 90 و 120 میلیون تومان رسیده است.

وی درباره میزان افزایش قیمت خرید و فروش املاک تجاری و رهن و اجاره آن گفت: نسبت به سال گذشته شاهد مقداری افزایش در قیمت ها بوده ایم به طوری که در جاهایی 10 تا 115درصد بر میزان اجاره بها و رهن افزوده شده و در برخی مناطق کمتر از این میزان اما در مجموع میانگین افزایش نرخ املاک تجاری و رهن و اجاره آنها 7درصد بوده است.

وی تاکید کرد: مالکیت افراد محترم است و نمی توان در تصمیم دیگران در مورد قیمت ملک و میزان رهن و اجاره آن دخالت کرد اما باید در عرضه و تقاضا توازن ایجاد کنیم.

قلی خسروی اظهار کرد: اکنون آنچنان میزان ساخت و سازها زیاد شده که برای هر 5 نفر یک ملک تجاری وجود دارد اما قیمت ها بالاست.

وی درباره تعیین ارقام نجومی رهن و اجاره برای برخی املاک تجاری گفت:‌در چند سال گذشته شاهد تاسیس بانک های فراوان خصوصی بوده ایم به طوری که شعب مختلف این مراکز اقدام به اجاره املاک با متراژ بزرگ و با اجاره ماهانه 60-70میلیون تومان کرده اند و بدین گونه قیمت کاذبی به وجود آورده اند و توقع مالکان را بالا برده اند.

وی ادامه داد:‌هرچه رکود بازار کسب و کار بیشتر باشد،‌فشار بیشتری بر مستاجران به ویژه در املاک تجاری وارد می شود  و در نهایت هرچه افزایش قیمت بیشتر باشد مصرف کنندگان صدمه می بینند.

این کارشناس در پایان خاطر نشان کرد: افزایش قیمت رهن و اجاره املاک تجاری و واحدهای صنفی سبب می شود تا فعالان این عرصه دست در جیب مردم کرده و از جیب آنها هزینه های خود را جبران و پرداخت کنند.