بازگشت سطح تولیدات نفتی ایران به دوران پیش از تحریم+ نمودار

 اجرایی شدن برجام در ژانویه 2016 درهای بازگشت ایران به بازارهای بین‌المللی انرژی را به روی این کشور گشود. مقامات ایرانی تلاش کردند از فرصت بوجود آمده نهایت بهره را ببرند و قوانین جدیدی در حوزه نفتی و جذب سرمایه‌گذاران خارجی تعیین کردند.

 

با توجه به این موضوع که ایران دارای ظرفیت‌های بالای تولیدات نفتی است، شرکت‌های خارجی از همان نخستین روزها و هفته‌های امضای توافق هسته‌ای برای مشارکت در پروژه‌های نفتی این کشور اعلام آمادگی کرده بودند. در زمانیکه اعضای سازمان اوپک به دنبال کاهش سطح تولیدات نفتی برای حمایت از بهای آن بودند، ایران به دلیل تحمل سال‌ها تحریم اقتصادی و عقب ماندن از سود تجارت نفتی، معاف از طرح فریز نفتی شد. 

 

این گزارش در ادامه می‌افزاید: تولیدات نفتی ایران به مرور افزایش یافت و مشتریان قدیمی این کشور بار دیگر به سفارش و خرید نفت از ایران مشغول شدند. با بازگشت غول‌های بزرگ نفتی جهان مانند توتال، شل، انی و بریتیش پترولیوم به صنعت نفت ایران، این حوزه مهم و تاثیرگذار حالا یک گام جلوتر از سایر حوزه‌های کشور ایستاده است.

 

ایران در یک سال گذشته موفق شد تولیدات نفتی خود را به سطح پیش از تحریم‌های اقتصادی بازگرداند. طبق نمودار زیر، ایران در ژانویه سال 2010 حدود 3.8 میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کرد و در ماه‌های اخیر توانست بار دیگر به این رقم بازگردد. تولیدات روزانه نفت ایران در ژوئیه 2012 و همزمان با آغاز تحریم‌های اقتصادی به پایین‌ترین سطح (حدود 2.5 میلیون بشکه در روز) رسید.

 

بازگشت سطح تولیدات نفتی ایران به دوران پیش از تحریم+ نمودار

 

ایران علاوه بر ظرفیت تولیدات نفتی، قادر به افزایش سطح تولیدات گاز طبیعی نیز است. تاکنون سرمایه‌گذاری‌های کمی در این باره انجام شده بود؛ اما اکنون شرکت‌های خارجی فرصت سرمایه‌گذاری در میادین گازی را نیز به دست آورده‌اند.