بازگشت جمشید بسم الله!

گروه اقتصادی- در حالی بانک مرکزی طی حدود سه سال و نیم گذشته بارها وعده تک نرخی شده ارز را در بازار داده و رییس کل بانک مرکزی تاکنون به بهانه های مختلف این سیاست را عقب انداخته -اگرچه وعده تک نرخی شدن ارز تا پایان امسال را بارها شنیده ایم- اما نه تنها ارز از حالت دو نرخی خارج و تک نرخی نشد، بلکه هم اکنون با سه نرخ در بازار به فروش می رسد.

 

به گزارش افکارنیوز، این اتفاق از نگاه تحلیلگران اقتصادی، باعث ایجاد رانت دلاری ۱۰۰ تومان در بازار شده است.

 

به گفته رییس سابق کانون صرافان، قیمت دلار در بازار حدود 100 تومان با قیمت دستوری اختلاف دارد و این برخی را ترغیب می کند که با ایستادن در صف و تهیه دلار ارزان آن را در بازار بفروشند و سود بادآورده حاصل کنند.

گزارش ها حاکی از آن است که مقررات اخیر شورای پول و اعتبار راجع به تاسیس و ادامه فعالیت صرافی ها به علت نداشتن توجیه اقتصادی و نیز عدم توانایی برخی صرافان به تامین سرمایه و هزینه های مربوطه باعث شده بود که استقبال چندانی برای تطبیق از سوی صرافان قدیمی صورت نگیرد. بر این اساس به نظر می رسد برخی از مسوولان برای ترغیب صرافان دارای امکانات تصمیم گرفته اند با دادن طعمه ای لذیذ که هماا رانت دلاری 100 تومان است، تمایل آنان را به تمکین از مقررات جدید و تطبیق با شرایط آن  جلب کنند و همزمان صرافانی را هم که توانایی مالی برای تطبیق  دادن خود با آن مقررات غیرکارشناسی را ندارند، از گردونه رقابت حذف کنند.

در این شرایط امکان ظهور و بروز جمشید بسم الله های دیگر به شدت قوت گرفته و اگرچه بانک مرکزی با بهانه ساماندهی بازار ارز اقدام به چنین کاری کرده، اما سود بالایی به جیب گروهی که از رانت ارزی برخوردارند، خواهد رفت.

طاهره رضوی