عزیمت دو نفتکش ایرانی به سوی شمال‌غرب اروپا
پایگاه اینترنتی خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: دو نفتکش متعلق به ایران برای نخستین بار از زمان لغو تحریم‌های این کشور در سال گذشته، به سمت یک مرکز پالایش و تجارت نفت خام در شمال اروپا در حال حرکت هستند.
 
گزارش های مربوط به پیگیری حرکت کشتی‌ها نشان داد دو نفتکش عظیم «سنو» و «هودج» متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران مقداری نفت‌خام را از جزیره «خارک» ایران بارگیری و حرکت به سوی بندر «روتردام» در شمال غرب اروپا، را آغاز کردند. هر کدام از این کشتی‌ها حامل دو میلیون بشکه نفت‌خام هستند. 
 
در ادامه گزارش آمده است: موفقیت نفتکش های ایرانی در یافتن مشتریانی در روتردام هلند نشان می‌دهد ایران مسیر آسان‌تری را برای دسترسی به بازار اروپا پیدا کرده است و به احتمال زیاد، به دنبال خریداران نفت‌خام سنگین در اروپا خواهد بود؛ زیرا تولید نفت سنگین دیگر تولید‌کنندگان عضو اوپک به ویژه رقیبش عربستان سعودی کاهش یافته است. چنین تحولی همچنین ممکن است موجب تسریع روند فروش نفت خام ایران شود که در نفتکش‌های بزرگ انبار شده است.
 
نگارنده گزارش در ادامه می‌افزاید: منابعی در بخش نفت اوایل ماه ژانویه، به خبرگزاری رویترز گفتند در سه ماه اخیر بدلیل افزایش صادرات نفت ایران، مقدار نفتی که این کشور در نفتکش‌های غول پیکر خود به عنوان ذخایر شناور نگهداری می‌کند تقریبا به نصف کاهش یافته است.‌