حذف موقتی عوارض برنج وارداتی

 میزان واردات برنج همواره طی سال‌های گذشته برای وارد نشدن آسیب به برنج داخلی و در عین حال جبران کمبود و تنظیم بازار محل بحث بوده است.

طبق آمارها سالانه 3 میلیون تن برنج در کشور مصرف می‌شود که رقمی حدود 2 میلیون و 200 هزار تن از محل برنج داخلی تامین و مابقی از طریق واردات کشورهایی همچون هند، پاکستان و اوروگوئه تامین می‌شود.

دولت در سال 92 برای تنظیم بازار برنج داخلی و کنترل واردات به مدت 14 ماه واردات برنج را ممنوع کرد، در حالی که بیش از آن تعرفه واردات برنج در فصل عادی 10 درصد و در فصل برداشت برنج داخلی 40 درصد بود.

پس از آن با آزاد شدن واردات و اعمال قانون جدید بنا شد تا در فصل برداشت برنج داخلی واردات ممنوع شده و تعرفه واردات برنج به 40 درصد افزایش یافت، مضاف بر آنکه در کنار آن به ازای هر کیلوگرم 500 تومان با عنوان مابه‌التفاوت قیمت تولید داخل و برنج خارجی و حمایت از مزارع برنج تعیین شد.

اما طی هفته گذشته دولت برای تنظیم بازار شب عید تعرفه واردات 8 قلم کالای اساسی از جمله گوشت و برنج را کاهش داد و تعرفه واردات برنج از 40 درصد به 26 درصد رسید.

اما برخی عنوان کردند که به دلیل اعتراض تولید کنندگان داخلی و برخی نمایندگان مجلس تعرفه واردات برنج مجددا به همان 40 درصد بازگشته است.

خبرنگار فارس موضوع را از حسن عباسی معروفان معاون شرکت بازرگانی دولتی پیگیری کرد. او با رد این موضوع گفت: تغییر تعرفه ابزاری برای کنترل بازار است و تعرفه واردات برنج را به 26 درصد کاهش داده‌ایم که همان باقی مانده است.

وی تصریح کرد: اما برای کاهش قیمت تمام شده و تسهیل در واردات برای بازار شب عید به ازای هر کیلوگرم 500 تومان عوارض را برای 3-2 ماه و به طور موقت حذف کرده‌ایم.