سیف: نرخ دلار به ۳۵۰۰برنمی‌گردد

 ولی الله سیف گفت: یکی از اقداماتی که باید انجام شود این است که گزارشگری مالی نباید با دلار انجام شود و این کار یک اشتباه است. باید ارزی را مبنا قرار دهیم که ثبات بیشتری داشته باشد و در تجارت خارجی کشور نیز بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: بانک مرکزی در این خصوص که چه ارزی را می توان جایگزین دلار در گزارشگری مالی کرد مطالعه انجام داده و مقدمات کار نیز فراهم شده و بزودی این کار انجام می شود.

وی ادامه داد، در حال حاضر با کشورهایی مانند ترکیه مذاکره کرده ایم و این پیمان به امضا می رسد؛ همچنین با آذربایجان، پاکستان، عراق، روسیه و ترکمنستان پیمان های پولی داریم.

سیف گفت: نرخ ارز روند کاهشی خواهد داشت اما به دامنه 3500 تومان باز نمی گردد. درباره تک نرخی شدن ارز هم از ابتدا صحبت این بود که پس از اجرایی شدن برجام و بازگشت روابط بانکی به شرایط عادی، در این زمینه اقدام خواهد شد. من زمانی را برای این کار اعلام نمی کنم ولی اینکه تا پایان سال جاری بتوان ارز تک نرخی را اجرا کرد هم عملی نخواهد بود.

وی همچنین افزود:15 درصد نقدینگی در اختیار موسسات غیر مجاز است با هیات مدیره کاسپین برخورد می شود و90درصد سپرده های ثامن الحجج تعیین تکلیف شده است.

وی گفت: تغییر واحد پول از ریال به تومان بخشی از لایحه بانک مرکزی است. این موضوع با موضوع رفرم پولی تداخل پیدا کرد؛ هدف ما از این کار رفرم پولی نیست تسهیلات جدید بانکی برای سیل زدگان سیستان اعطا می شود.