ذخیره سازی میوه شب عید و «سیاه بهار» از هم اکنون

گروه اقتصادی- 15 تا 20 بهمن ماه جاری نسبت به وضعیت مرکبات ذخیره شده از سوی دولت و کمبودهای احتمالی به مناسبت شب عید تصمیم گیری خواهد شد.

به گزارش افکارنیوز،‌ رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به سرمای شدید ماه های گذشته و از بین رفتن عمده مرکبات شرق استان مازندران، جلساتی با وزارت جهاد کشاورزی برگزار کرده و مقرر شد حداکثر 15 تا 20 بهمن ماه جاری نسبت به میزان مرکبات مورد نیاز کشور تصمیم گیری شود.

وی افزود: خوشبتانه بخشی از محصولات شهرهای غرب استان مازنداران از بین نرفته و اکنون ذخیره سازی شده اند اما با توجه به در آستانه بودن عید نوروز مسوولان وزارت جهاد کشاورزی در حال بررسی های کارشناسی به منظور نیاز سنجی میزان میوه مورد نیاز این ایام هستند و اگر کمبودی احساس شود حتم بدانید نسبت به رفع مشکلات احتمالی اقدام خواهد شد.

وی تصریح کرد: البته نباید فراموش کرد که مانند سال های گذشته دولت نسبت به ذخیره سازی میوه شب عید و همچنین بعد از آن که به اصطلاح «سیاه بهار» نامیده می شود و یک تا 1.5 ماه به طول می انجامد ، اقدام کرده تا مانع گرانی میوه شود.

وی توضیح داد: دولت موظف به ذخیره سازی کل میوه مورد مصرف کشور نیست بلکه کشاورزان،‌باغداران، تجار نیز نسبت به ذخیره سازی میوه اقدام کرده و شب عید محصولات خود را توزیع می کنند اما دولت با ذخیره سازی بخشی از میوه ها؛ مانع گران فروشی میوه های شب عید و نگرانی مردم می شود.

نورانی ادامه داد:‌ در برنامه امسال دولت، ذخیره سازی 50 تا 60 هزار تن مرکبات پیش بینی شده که بستگی به میزان مرکبات تولیدی در کشور دارد که اگر به حد نصاب نرسد تا 20 بهمن نسبت به تامین مرکبات عید شب تصمیم گیری خواهد شد.

وی گفت: خوشبختانه امسال تولید سیب در کشورمان بسیار خوب بوده و دولت توانسته 50هزار تن از این محصول را ذخیره سازی کند.

وی بیان کرد:‌با پیش بینی های صورت گرفته احتمال کمبود مرکبات در شب عید وجود ندارد و مردم نباید بابت این مساله نگران باشند.