عرضه گوشت قرمز گرم افزایش می یابد
حسن رکنی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسشی در خصوص پایین نیامدن قیمت گوشت قرمز علی‌رغم تلاش‌های وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش عرضه با هدف کاهش قیمت‌ها، گفت: در طول یک ماه گذشته که وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام میزان عرضه گوشت قرمز در مراکز عمده توزیع گوشت را افزایش داده‌اند، دو بار و هر بار به میزان دو هزار تومان از قیمت گوشت قرمز کاسته شده است. 
 
وی افزود: طبیعتا نیازمند عرضه و توزیع بیشتر گوشت قرمز در بازار هستیم تا قیمت‌ها از 39 هزار تومان برای هر کیلو گوشت گوسفندی به 31 هزار تومان کاهش یابد.
 
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: اخیرا با توجه به اینکه برخی کشورها به لیست کشورهای صادرکننده گوشت قرمز به ایران برای تأمین دام افزوده شده‌اند، امیدواریم بتوانیم به تقاضاهای بیشتری که از سوی بازار و مردم درخواست می‌شود، پاسخ بدهیم؛ چرا که در فصل فعلی، برخی از کشورهایی که همواره از مبادی وارداتی گوشت قرمز برای ایران بوده‌اند، میزان تولید خود را محدود کرده‌اند و ما مجبوریم کشورهای جایگزین برای آنها انتخاب کنیم. چون شرایط زمانی به گونه‌ای است که بره‌هایی که این کشورها ـ عمدتا کشورهای همسایه ـ تولید می‌کنند، قابلیت عرضه ندارند و میزان تولید بره هم در این کشورها کاهش یافته است.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا کشورهای جایگزین، استرالیا و نیوزیلند هستند، اظهار کرد: واردات گوشت قرمز از این کشورها بلامانع است؛ اما واردات گوشت از این کشورها به دلیل بُعد مسافت و هزینه‌بر بودن جابه‌جایی، بیشتر به صورت گوشت سرد انجام می‌شود که چندان باب طبع مصرف‌کنندگان داخلی نیست؛ بازار ایران بیشتر گوشت گرم می‌پسندد. به همین دلیل کشور جایگزین در حال حاضر روسیه است. این کشور یکی از کشورهایی است که پروتکل‌های سلامتی کالاهای خوراکی و پروتئینی آنها با شرایط تولید محصولات دامی ایران تطبیق دارد.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ادامه سیاست توزیع گوشت گرم قرمز در مراکز عمده توزیع به خصوص میادین تره‌بار تهران تصریح کرد: در مرکز اصلی تأمین گوشت قرمز تهران ـ میدان بهمن ـ این کالا به قیمت 33 هزار تومان عرضه می‌شود اینکه قیمت گوشت قرمز در سایر فروشگاه‌ها یا مراکز تأمین گوشت به قیمت 38 تا 39 هزار تومان عرضه می‌شود، ارتباطی با جهاد کشاورزی ندارد و باید دستگاه‌های نظارتی وارد میدان شوند و سود معقولی برای کسانی که از میدان بهمن گوشت خریداری کرده و در مراکز توزیع خرد به فروش می‌رسانند، تعیین کنند.
 
رکنی درباره برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش عرضه گوشت قرمز گرم در روزهای آینده گفت: به زودی قرار است روزی 2 هزار لاشه جدید به شبکه تأمین دام کشور افزوده شود؛ ضمن اینکه بخش خصوصی واردکننده این میزان گوشت بوده و شرکت پشتیبانی دام نیز از آنها حمایت می‌کند تا واردات سرعت بیشتری بگیرد.
 
وی تصریح کرد: در برخی مراکز عرضه گوشت قرمز، توزیع آن به صورت سیار انجام می‌شود. به عنوان مثال هفته گذشته از هزار فقره لاشه عرضه شده در میدان بهمن تهران، 60 درصد آن جذب شد و 40 درصد آن به مراکز دیگر ارائه شد. چون گوشت گرم با محدودیت عرضه مواجه است و مانند گوشت سرد نیست که قابلیت نگهداری بلندمدت را داراست.