صادرات و واردات با دولت چک افزایش می یابد

هارلی چک در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان اینکه شرکت‌های کوچک، ظرفیت اقتصادی سالانه ۵۰ میلیون یورو دارند، گفت: صنایع‌دستی، شرکت‌های خانوادگی، شرکت‌های در آستانه تأسیس، شرکت‌های کوچک در روستاها، کشاورزی‌های خرد  و حمایت از افرادی که در سن بالا شروع به تجارت می‌کنند، از برنامه‌های اتحادیه صنایع کوچک چک است. بر این اساس، علاقه‌مند به برقراری رابطه با شرکت‌های ایرانی هستیم و تمایل داریم یادداشت تفاهمی در این زمینه امضا کنیم. همچنین می‌توانیم بیشتر در زمینهٔ صادرات و واردات با شرکت‌های ایرانی همکاری شویم.

رئیس اتحادیه صنایع خرد و متوسط چک با اشاره به تلاش اتاق بازرگانی تهران برای برقراری روابط شرکت‌های دو کشور چک و ایران، با بیان اینکه در حال حاضر مهم‌ترین مسئله شرکت‌های ایرانی، جذب سرمایه‌گذار است گفت: بازار ایران یک بازار ۴۰۰ میلیونی است و اگر شرکت‌های خرد و متوسط چک تمایل به حضور با برنامه، در ایران داشته باشند؛ اتاق تهران شرکت‌های معتبر تجاری کشور را که ازنظر صنعتی خوش‌سابقه هستند، به‌طرف های چکی معرفی می‌کند.

همچنین مسعود خوانساری در جلسه ای دیگر با میروسلاو هاناک رئیس کنفدراسیون صنایع چک دیدار کرد. در این نشست، وی با اشاره به خط اعتباری ۱۰۰ میلیون یورویی پیش‌بینی‌شده گفت: وزیر صنعت چک برای افزایش این خط اعتباری اعلام آمادگی کرده است؛ البته در حال حاضر اگرچه مشکلات بیمه‌ای حل‌شده است؛ اما طرف‌های چکی هم چنان با محافظه‌کاری رفتار می‌کنند و این وظیفه مسئولان که اعتمادبه‌نفس بیشتری در این شرکت‌ها ایجاد کنند.

وی اظهار داشت: هماهنگی خوبی بین وزارت خارجه و وزارت صنعت و کنفدراسیون صنایع چک وجود دارد و همه برداشت خوبی از اقتصاد ایران دارند و این، یک نکته بسیار مهم در زمینهٔ ارتقای روابط تجاری و صنعتی دو کشور است.

میروسلاو هاناک، رئیس کنفدراسیون صنایع چک در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاهی در تهران برای معرفی صنایع چک به صنعتگران ایرانی گفت: دولت چک علاقه‌مند به برقراری روابط بیشتر صنعتی با ایران است و باید از فرصت‌های پیش‌آمده برای تبادلات اطلاعات استفاده کرد.

در این نشست رئیس اتاق تهران با اشاره به آمادگی برای کمک به برگزاری نمایشگاه صنایع چک در ماه می در ایران، گفت: به‌طورقطع اتاق تهران می‌تواند در زمینهٔ یافتن شرکای تجاری و صنعتی مطمئن، به فعالان اقتصادی جمهوری چک کمک کند و در صورت بروز مشکل برای برطرف کردن آن نیز آمادگی داردو می‌توان مسائل و مشکلات را از طریق اتاق تهران حل‌وفصل کرد.