تخلف 55 درصدی دولت در احکام بودجه

گروه اقتصادی- عادل‌آذر رئیس دیوان محاسبات گفته  نمره سختی می‌توان به میزان انطباق دخل و خرج کشور در بودجه94 داد و هزینه های کشور با درآمدها منطبق نیست.

به گزارش افکارنیوز، وی همچنین اعلام کرده  تراز عملیاتی نسبت به پیش بینی‌ها در قانون بودجه منفی شده و هزینه‌های جاری نسبت به درآمد های کشور فاصله دارد وعقب تر رفته است.

دولت طبق گفته دیوان محاسبات در ۵۵ درصد احکام بودجه ۹۴ تخلف کرده است.

گزارش دیوان محاسبات نشان می دهد دولت تدبیر و امید آقای روحانی در بودجه تخلف داشته در حالی که در زمان دولت قبل رسانه های اصلاح طلب دم از تخلفات می زدند اما امروز می بینیم دولت یازدهم 55 درصد تخلف در احکام بودجه داشته است.

بر اساس اصل ٥٥ قانون اساسی و ماده (١٠٤) قانون محاسبات عمومی، دیوان محاسبات موظف است با بررسی حساب‌ها و اسناد و مدارک و تطبیق با صورتحساب عملکرد سالانه بودجه کل کشور، تفریغ بودجه سالانه را تهیه کند و هر سال گزارش تفریغ بودجه سال قبل را به انضمام نظرات خود تا اسفندماه هر سال به مجلس بفرستد.

این گزارش‌ها که البته با دو سال تاخیر هر سال در مجلس ارایه می‌شد  از تخلفات گسترده‌ای در دولت روحانی رونمایی می‌کند، دولتی که ادعای حرکت در مسیر قانون را دارد امروز در مسیر بی قانونی در بودجه گام برداشته است.

گزارش دیوان محاسبات نشان می دهد هزینه های دولت با درآمدها همخوانی نداشته و بیشتر بوده است و به همین دلیل و به استناد به صحبت های رییس دیوان محاسبات ، دولت توضیح دهد چه میزان در منویات رهبری در موضوع اقتصاد مقاومتی حرکت کرده است؟ آمار نشان می دهد بر خلاف آنکه هزینه های جاری باید کاهش یابد اما افزایش یافته و با این روند جایی برای حمایت از تولید و سرمایه گذاری وجود ندارد.

به نظر می رسد باید به تخلفات دستگاههای مختلف از بودجه رسیدگی شود تا مشخص شود کدام وزارتخانه ها در دولت بیشترین تخلف را داشته اند.