میزان خسارت سیل و بارندگی‌های اخیر

 این آمار توسط غلام‌رضا اربابی مدیرکل مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان ارائه شده است. در جریان این سیل بیش از یک هزار واحد مسکونی به طور کامل تخریب شد که نیاز به بازسازی دارد. همچنین 2 هزار واحد مسکونی خسارت بین 10 تا 60درصد دیده است که باید در اسرع وقت نسبت به تعمیر و مقاوم‌سازی آنها اقدام شود، اما روی دیگر سکه خسارت وارده به بخش کشاورزی بویژه زیرمجموعه دام در سیستان و بلوچستان است که در صورت توجه نکردن به آن می‌تواند موجب شیوع انواع بیماری‌های واگیردار، عفونی واستراتژیک در میان دام‌ها شود. سیستان و بلوچستان 4 میلیون و300هزار دام سبک و سنگین دارد که سالانه بالغ بر90هزار تن از منابع داخلی و خارجی گوشت قرمز تولید می‌کند. دامداری از زیرمجموعه‌های مهم کشاورزی در سیستان و بلوچستان است که نقش بزرگی در اشتغال و تأمین معاش مردم منطقه دارد.گفتنی است هاری، سیاه زخم و کزاز از بیماری هایی است که باید برای کنترل و پیشگیری از آنها اقدام‌های لازم انجام شود.

101میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد شد

 «رضا نجفی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان خسارت وارده به بخش کشاورزی استان را بالغ بر 101میلیارد تومان اعلام کرد.  به گفته وی بر اثر سیلاب‌های اخیر به 3 هزار هکتار از مزارع و باغ‌ها، 370 واحد جایگاه دام، 780 رشته قنات، 106 کیلومترجاده دسترسی به مزارع، 60 کیلومترکانال انتقال آب، 75کیلومترانتقال آب با لوله، 147مورد بندسارها، 907 حلقه چاه و چاهک، 94 هزار متر مربع فضای گلخانه و غیره خسارت وارد شده است. وی با اشاره به حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان از دامداران در مواقع خشکسالی و بروز سیل افزود: در این راستا پس از وقوع سیلاب در استان تاکنون 2 هزار تن سبوس یارانه دار میان دامداران توزیع شده و رایزنی برای گرفتن اعتبار یارانه خوراک از ستاد بحران استان ادامه دارد. سیستان و بلوچستان این ظرفیت را دارد که حدود 50 در صد نیاز کشور به واردات دام را تأمین کند.

بیماری‌ها، در کمین دام‌های مناطق سیلزده

به دنبال بارندگی‌ها و سیلاب‌های اخیر در سیستان و بلوچستان برخی بیماری‌های خطرناک و کشنده، دام‌های مناطق سیلزده را تهدید می‌کند. اما «مهدی حسینی» مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: دامپزشکی از ابتدای وقوع سیل در جنوب استان با شناسایی نقاط بحرانی، موارد را به صورت مستمر رصد کرده و تحت پوشش قرار داده است. به گفته وی با تشکیل کمیته بحران در اداره کل دامپزشکی، دستورالعمل کنترل بیماری‌های دامی و مشترک در مواقع حوادث غیرمترقبه بخصوص سیل، جهت اجرا به ادارات شهرستان‌ها ارسال شد. دفن بهداشتی دام‌های تلف شده، جهت پیشگیری از انتشار بیماری‌های عفونی و برنامه‌ریزی جهت واکسیناسیون علیه بیماری‌هایی نظیر «آنتروتوکسمی» که با تغییر شرایط آب و هوایی و تغذیه‌ای بروز می‌کند، همچنین سمپاشی جایگاه‌های نگهداری دام از جمله اقدام‌هایی است که دامپزشکی برای کنترل و جلوگیری از بیماری های دام انجام داده است. وی با اشاره به اینکه در جریان سیل 40 رأس دام سبک و 15نفر شتر در خاش و دلگان تلف شده، اظهار داشت: با همراهی ارگان‌های مختلف دام‌های تلف شده دفن بهداشتی شد. همچنین واکسیناسیون رایگان دام‌ها براساس اولویت‌های مناطق سیلزده در حال انجام است و تاکنون بیش از 37 هزار و 500 رأس دام سبک مورد واکسیناسیون علیه بیماری آنتروتوکسمی قرار گرفته و بالغ بر 2 هزار و 500 مترمربع از اماکن مختلف دامی سمپاشی شده است. با توجه به اینکه شاربن (سیاه زخم) دراستان ریشه کن شده، با این حال بیماری به صورت روزانه مورد پایش و مراقبت قرار می‌گیرد. همچنین کلاس‌های آموزشی در خصوص آشنایی با بیماری‌هایی نظیر شاربن، شاربن علامتی، آنتروتوکسمی و... برای دامداران برگزار شده است. خوشبختانه تاکنون موردی از بیماری دامی و قابل انتقال از دام به انسان در مناطق سیلزده گزارش نشده است.

وی خاطرنشان کرد: دامپزشکی در سراسر استان با فعالیت شبانه روزی در حال انجام مسئولیت‌های محوله خود است، با این حال کمبود نیرو و امکانات عواملی هستند که باعث محدودیت در انجام خدمات‌رسانی است که امیدواریم با اختصاص بودجه‌های مناسب مشکلات رفع شود. مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان از دامداران خواست، نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود با هدف کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اقدام کنند. تلفن 1512 آماده ارائه مشاوره رایگان خدمات دامپزشکی است و دامداران می‌توانند برای واکسیناسیون دام‌هایشان به ادارات دامپزشکی شهرستان‌های محل سکونتشان مراجعه کنند. بارندگی در این استان از 31 دی تا پنجم بهمن ماه در مناطق مرکزی و جنوبی سیستان و بلوچستان علاوه بر خوشحالی و ایجاد شور و نشاط برای مردم و سیراب کردن زمین‌های تشنه این دیار در 12 شهرستان جنوبی استان با سیلاب، آبگرفتگی معابر، جاری شدن رواناب سبب بروز مشکلات و خسارات در بخش‌های مختلف شد. بیشترین بارندگی با 164 میلیمتر در دستگرد نیکشهر در جنوب استان ثبت شد.

امداد‌رسانی به سیلزدگان

ازطرفی، نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان از زمان جاری شدن سیل در روزهای 14و 15بهمن ماه تا ظهر دیروز (یکشنبه) به 2 هزار و 271 نفر از مردم سیلزده مناطق جنوبی و مرکزی استان در قالب 561خانوار امداد‌رسانی کردند. «رسول راشکی»، مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان درگفت‌و‌گو با ایرنا اظهار داشت: در این مدت یک هزار و 113 نفر از مردم این مناطق در قالب 302 خانوار اسکان اضطراری داده شده است.