بی تدبیری دولت در بازار میوه

گروه اقتصادی- در ماه های گذشته و به دلیل سرمای بی سابقه در شمال کشور، ‌بسیاری از مرکبات و باغات از بین رفت و این مساله سبب افزایش قیمت و کمبود این میوه ها به ویژه در خرده فروشی ها و مغازه های شهرهای بزرگ مانند تهران شد البته این همه ماجرا نیست .

به گزارش افکارنیوز، در چند روز گذشته نیز قیمت برخی میوه های زمستانی مانند سیب و پرتقال و... 15 تا 30 درصد افزایش یافته اند.

به طوری که در برخی مغازه ها قیمت سیب با 15 درصد افزایش و پرتقال جنوب با 30 درصد افزایش از 5 هزار تومان به 6 هزار و 500 تومان رسیده که البته این در خوشبینانه ترین حالت است زیرا در مغازه های شمال شهر می توان پرتقال را با قیمت هایی از کیلویی 8هزار و 500 تا 10 هزار تومان نیز مشاهده کرد.

در حالی که قیمت این میوه ها در میدان میوه و تره بار به عنوان مبدأ اصلی توزیع، تقریبا نصف قیمت بازار است.

رییس شرکت تعاونی میوه و تره بار در این باره گفت:‌ متاسفانه نظارت خوبی از سوی سازمان بازرگانی و اصناف بر نحوه قیمت گذاری و عرضه میوه و تره بار در سطح بازار و مغازه های شهر انجام نمی شود.

علی امامی افزود: قیمت ها در میدان میوه و تره بار مشخص است اما مغازه داران وخرده فروشان به دلیل نبود نظارت های کافی و مناسب اقدام به افزایش چند برابری قیمت ها می کنند.

وی بیان کرد:‌قیمت پرتقال جنوب در میدان میوه و تره بار اکنون کیلویی 5 هزار تومان و پرتقال شمال هزار تا 2 هزار تومان است.

وی درباره قیمت سایر میوه ها اظهار کرد:‌نارنگی بندر کیلویی 8 هزار تومان،‌نارنگی شمال 2 هزار تومان،‌سیب درختی قرمزو زرد 1500 تا 3500 تومان، انگور 2هزار تومان، نارنج 1700 تومان، لیمو ترش 5 هزار تومان، خیار 1000 تومان در میدان میوه و تره بار عرضه می شود.

وی ادامه داد:‌همچنین در میادین میوه و تره بار گوجه کیلویی 600 تومان،‌بادمجان 800 تومان، پیاز 550 تا 600 تومان،‌سیب زمینی درجه یک 700 تا 800 تومان و سیب زمینی درجه 2 نیز 550 تومان، کدو خورشتی 800 تومان و کاهو 400 تومان به متقاضیان عرضه می شود.

امامی گفت: این قیمت ها فقط مختص میدان میوه و تره بار بوده و برخی کسبه بی انصاف میوه ها را 3 برابر در مغازه ها به مشتریان عرضه می کنند.

وی خاطر نشان کرد:‌برای نمونه بنده در محل زندگیم شاهد فروش گوجه 600 تومانی میدان تره بار به قیمت 1800 تومان و کاهوی 400 تومانی به قیمت 1500 تومان هستم که این یعنی هیچ نظارتی بر روند عرضه میوه و تره بار در سطح شهر اعمال نمی شود.

رییس شرکت تعاونی میوه و تره بار درباره عرضه برخی میوه های خارجی مانند شبرنگ و زردآلوی آفریقایی با قیمت کیلویی 25 هزار تومان وسیر چینی با قیمت 12 هزار تومان و گلابی چینی و ... در سطح شهر گفت:‌این میوه ها قاچاق بوده و واردات آنها ممنوع است اما متاسفانه دلالان با همکاری برخی عوامل در مرزها به راحتی این میوه ها را وارد کرده و با قیمت های گزاف به بازار عرضه می کنند و معمولا در شمال شهر به فروش می رسد.

این اظهارات در حالی بیان می شود که در 22 دی 95 معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفته بود :‌در یکسال اخیر میدان داری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منجر به کاهش ورود گسترده میوه های قاچاق به بازار شده است.

محمدعلی طهماسبی اظهار کرده بود: با برخوردهای قانونی سازمان های یادشده، شاهد کاهش قاچاق میوه به کشور بودیم و ضمن آنکه این میوه ها از سطح میادین و بازار جمع شد.

دی‌ماه سال 1392  قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز پس از 2 سال بررسی مفصل از سوی نمایندگان و مشاوره کارشناسان و متخصصان، به تصویب رسید و به دولت ابلاغ شد.

بسیاری از خلأهای قوانین قبلی در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این قانون برطرف شده و با ابلاغ آن انتظار می رفت بسیاری از مشکلات ورود کالاها به صورت قاچاق و غیرقانونی به کشور برطرف شود .

اما اکنون در ماه های پایانی دولت یازدهم قرار داریم و به نظر می رسد دولت نتوانسته توفیقی در زمینه مبارزه با قاچاق کالا حداقل در مورد میوه ها داشته باشد زیرا عرضه و فروش میوه های خارجی با ظاهر شیک و قیمت های نجومی با هیچ منطقی جور در نمی آید زیرا برای حمل آنها به کانتینرهای یخچال دارو مجهز نیاز است تا میوه ها سالم به دست مصرف کننده برسد پس چگونه در مبادی ورودی کشور این کامیون ها از مرز رد می شوند؟‌ آیا این کامیون ها آنقدر کوچک است که نتوان آنها را دید؟‌ آیا در پلیس راه های استان های مختلف بارنامه و... این کامیون ها کنترل نمی شود که به راحتی و پس از گذشتن از چند استان سر از پایتخت درمی آورند؟

علاوه بر این سووالات مسوولان وزارت جهاد کشاورزی،‌ ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان بازرگانی و سایر مراجع ذی صلاح باید پاسخ دهند که چرا چنین مواردی اتفاقی می افتد؟‌ و ایا میزان تولید میوه در کشور کفاف نیاز داخلی را نمی دهد ؟ آیا ذائقه اکثر ایرانیان فقط به دنبال میوه های گران خارجی است؟‌

دولت یازدهم بهتر است در آستانه نوروز نظارت بیشتر و دقیق تری به وضعیت بازار کالاها و مواد غذایی مورد نیاز مردم داشته باشد زیرا با توجه به تولید مناسب میوه های بومی گرانی، قاچاق و ... توجیه منطقی ندارد.