کاهش درآمد صادرات پتروشیمی با سقوط نفت

 مرضیه شاهدائی امروز در نشست خبری با بیان اینکه پیش بینی شده تا پایان امسال، تولید واقعی محصولات پتروشیمی ایران به حدود ۵۱ میلیون تن افزایش یابد، گفت: علاوه بر این، تا پایان اسفندماه حدود ۲۰.۲ میلیون تن محصول پتروشیمی توسط ایران صادر خواهد شد که ارزش صادرات آن، حدود ۹.۵ میلیارد دلار برآورد می شود.

معاون وزیر نفت با اشاره به تاثیر کاهش قیمت جهانی نفت خام بر روی بازارهای پتروشیمی و کاهش قیمت محصولات پتروشیمیایی در بازارهای جهانی تصریح کرد: در شرایط فعلی، چندین طرح جدید پتروشیمی آماده بهره برداری بوده و یا حتی به طور رسمی بهره برداری شده اند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: بر این اساس هم اکنون، طرح توسعه پتروشیمی کارون، پتروشیمی کردستان، تخت جمشید، فاز سوم توسعه پتروشیمی پردیس، پتروشیمی پلی استایرن انتخاب و پتروشیمی بوشهر و کاوه، از مهمترین طرح های جدید تولیدی صنعت پتروشیمی کشور هستند.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به اجرای همزمان ۵۰ طرح پتروشیمی در کشور، ظرفیت تولید این طرح ها را حدود ۴۱.۳ میلیون تن عنوان کرد و یادآور شد: برای تکمیل و بهره برداری از این طرح ها، به حدود ۲۳ میلیارد دلار و ۲۴ هزار میلیارد تومان، سرمایه گذاری نیاز است که با راه اندازی آنها، سالانه ۳۲ میلیون تن محصول پتروشیمی قابل فروش تولید خواهد شد.

وی همچنین از برنامه ریزی برای ساخت ۲۵ طرح جدید پتروشیمی با ظرفیت تولید ۴۹ میلیون تن محصول، در قالب برنامه ششم توسعه خبر داد و افزود: ساخت و بهره برداری از این ۲۵ طرح برنامه ششم توسعه هم، به حدود ۳۱.۳ میلیارد دلار نیاز دارد.

شاهدائی در ادامه با اشاره به لغو کامل تحریم های پیش روی صادرات محصولات پتروشیمی ایران به کشورهای اروپایی و حتی امریکای جنوبی، تاکید کرد و گفت: هم اکنون هیچ گونه مشکل و محدودیتی برای حمل و نقل دریایی و بیمه محموله های پتروشیمی صادراتی کشور، وجود ندارد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه تاکنون مذاکراتی با شرکت هایی همچون شل انگلیس، توتال فرانسه، لینده و باسف آلمان، میتسویی و سوجیس ژاپن، یوسانگ کره جنوبی و سارکوبه اسپانیا برای سرمایه گذاری مشترک در صنایع پتروشیمی انجام گرفته است، گفت: هم اکنون مذاکرات با باسف آلمان برای امضای ۴ تا ۴.۶ میلیارد دلار قرارداد سرمایه گذاری مستقیم در صنعت پتروشیمی ایران، در حال انجام بوده و مراحل بررسی و اقتصادی خود را پشت سر می گذارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، همچنین در خصوص انتقادهای مطرح شده از سوی شرکت های پتروشیمی درباره قیمت بالا و شیوه قیمت گذاری فروش خوراک هم توضیح داد: شیوه قیمت گذاری خوراک با مشورت بخش خصوصی تدوین شده؛ اما معمولا شرکت های خصوصی به دنبال سودآوری و حداکثر حاشیه سود هستند.

این مقام مسئول، با بیان اینکه با قیمت های فعلی خوراک گاز، شرکت های پتروشیمی می توانند دستکم حاشیه سود ۲۵ تا ۳۰ درصدی را داشته باشند، تصریح کرد: علاوه بر این، اعمال اصلاحات جدید در فرمول و شیوه قیمت گذاری خوراک مایع پتروشیمی ها آغاز شده؛ به طوری که کمیته تخصصی در مجلس شورای اسلامی با مشارکت شرکت های بخش خصوصی، وزارت نفت و نمایندگان مجلس مطالعات برای اصلاح قیمت خوراک مایع را آغاز کرده است.

وی در ادامه با اشاره به رشد ۱۶ درصدی ظرفیت نصب شده در صنعت پتروشیمی ایران در سال ۹۵ و در مقایسه با ابتدای سال ۹۲ اظهار داشت: در این مدت، حجم صادرات محصولات پتروشیمی از نظر تناژ ۳۲ درصد و از نظر تولید ۲۴ درصد افزایش یافته است.

شاهدائی درباره اعمال آنتی دامپینگ ها علیه صادرات محصولات پتروشیمی ایران در برخی از کشورها همچون هند و ترکیه هم، بیان کرد: با توجه به اینکه شرکت ها به صورت مستقیم وارد بازار خرده فروشی محصولات پتروشیمی می شوند و حتی یک رقابت فروش بین شرکت های ایرانی در بازار جهانی پتروشیمی آغاز شده، به طور قطع کشورها مقررات آنتی دامپینگ علیه محصولات پتروشیمی ایران اعمال می کنند.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه تاکنون مذاکرات با کشورهای مختلف برای لغو قوانین آنتی دامپینگ علیه محصولات پتروشیمی ایران، نتیجه ای نداشته است؛ اظهار کرد: نگران هستیم اعمال مقررات آنتی دامپینگ در سایر کشورهای متقاضی و مشتری محصولات پتروشیمی ایران هم، اتفاق بیفتد.