تاثیر صحبت های ترامپ بر بازار ارز

 سید حسن سلیمی  در رابطه با تاثیرات سیاست های ترامپ برروی بازار ارز و اقتصاد کشورمان گفت: دستورات و صحبت‌های ترامپ از آنجائیکه با دوگانگی روبروست خیلی قابل‌اجرا نیست و چند روز بعد لغو می‌شود. گفته‌های ترامپ فقط تراوش‌های ذهنی است که می‌پروراند اما اینکه قانونی است و عملی می‌شود و اثر می‌گذارد، نیاز به تجربه دارد، چراکه کسانی که تجربه‌دارند می‌دانند که این صحبت‌ها قابلیت اجرایی ندارد، بنابراین بازار را تکان نمی‌دهد.

 وی یکی از دستورات ترامپ را رابطه با تحریم دارو ذکر کرد و گفت: بر اساس اطلاعیه دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک)، صادرات یا صادرات مجدد برخی اقلام پزشکی و آزمایشگاهی جدید به ایران نیازمند اخذ مجوز ویژه این دفتر شده است که برخی از این تجهیزات پزشکی شامل دستگاه اکسیژن ساز، پمپ، تجهیزات تصویربرداری پزشکی، تجهیزات عکس‌برداری پزشکی تشخیص بیماری شامل تجهیزات عکس‌برداری گاما، تجهیزات عکس‌برداری لمسی و تجهیزات گرمانگاری (ترموگرافی) می‌شود.

سلیمی ادامه داد: اما در بررسی این مورد هم باید گفت که دارو جز تحریم‌ها نیست و چند روز دیگر مانند ماجرای ویزا گفته می‌شود دارو شامل تحریم نمی‌شود و این ماجرا هم لغو می‌شود. به‌هرحال این دستگاه‌هایی که در این لیست قرار دارند تنها مصرف بیمارستان دارند و در جای دیگر کاربردی ندارد.

بنابراین اثرات منفی که انتظار می‌رود از صحبت‌های ترامپ در بازار ارز پیش آید، رخ نمی‌دهد. چراکه ترامپ یکسری کلیات را مطرح می‌کند، اما زمانی که وارد جزییات می‌شود، معلوم می‌شود که صحبت‌هایش قابل‌اجرایی شدن نیست. همان‌طور که گفتم مانند ماجرای ویزا می‌شود، روز اول عنوان کرد که ورود ایرانی‌ها ممنوع است، اما حالا با دستور قاضی فدرال این ممنوعیت لغو شد. بنابراین این دوگانگی صحبت‌های او می‌تواند اثرات منفی در بازار بگذارد اما در افرادی که آگاهی دارند اثر ندارد.