عامل اصلی تاخیر در پرواز‌ها

تاخیر در پروازها علل مختلفی دارد که عامل اصلی آن فرسودگی ناوگان هوایی کشور و بروز نقص فنی هواپیماهاست همچنین نامساعد بودن شرایط جوی مبدا برای پرواز و مقصد سبب تاخیر و بلاتکلیفی مسافران می شود. بی برنامه گی برای عرضه بلیط و علاوه بر آن بی نظارتی سازمان های ذیزبط شاید بر این نابسامانی دامن بزند.

 

بروز نقص فنی در هواپیماها حدود 77 درصد از علل تاخیرات پروازهای شرکت های هواپیمایی را شامل می شود که با توجه به این رقم دلیلی اصلی این آشفتگی در واقع فرسودگی ناوگان هواپیمایی کشور است، به همین خاطر شرکت های هواپیمایی دولتی و خصوصی برای افزایش بهره وری و تامین نیاز مسافران دست به خرید هواپیماهای جدید می زنند.

 

در سال های اخیر معضل تاخیر در پروازها موجب نارضایتی بخش زیادی از مسافران گردید که از این رو قوانینی هم برای زمان و هم هزینه تلف شده  مسافران در نظر گرفته اند که البته بخش عمده ای از  مردم اظهار کردند که معمولا بخشی از این مقررات در مقابل این نابسامانی اجرا می شود. 

 

مقرراتی که سازمان هواپیمایی در مقابل تاخیرات پرواز ها به شرکت های هواپیمایی ابلاغ کرده است:

 

1 – انجام پذیرایی مناسب

 

2 – ایجاد امکان برقراری تماس تلفنی برای مسافرین

 

3 – تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر

 

4 – ایجاد و محیا کردن شرایط پرواز با دیگر شرکت های همکار

 

5 – برگشت تمام مبلغ بلیط درصورت درخواست مسافر

 

6 – در صورتی که به دلیل فنی هواپیما در یک مقصد جداگانه ای توقف کند میبایست شرکت هواپیمایی تمام هزینه های بلیط را برگرداند همچنین موظف است مسافر را به مقصد اصلی با هزینه شرکت هواپیمایی منتقل کند .

 

حال آیا واقعا تمام این قوانین انجام می شود یا خیر سوالی است که در ذهن عمده مردم نقش بسته است؟

 

در حالی که شرکت های هواپیمایی افزایش تعداد مسافر را به عنوان یک معیار مثبت می دانند اما بخش زیادی از مردم نسبت به فروش بی رویه بلیط و بدون برنامه ریزی توسط شرکت های هواپیمایی بدون توجه به تعداد هواپیماهایشان که موجب تاخیر در پرواز و نابسامانی می شود، اشاره می کنند.

 

اما این تاخیر ها و مشکلاتش محدود به مسافران نمی شود و اغلب کارکنان این شرکتها را نیز تحت تاثیر قرار داده که آنها هم مانند مسافران دل پری از مسئولان و در برخی موارد برخورد نامناسب از مسافران  دارند .

کارکنان از شرایط  و وضع موجود بسیار ناراضی بودند و می گفتند با توجه به اینکه تعداد هواپیما این شرکت کم است اما برای سود بیشتر اقدام به جابجایی مسافران بیش از ظرفیت می کنند که این امر موجب بروز مشکلاتی می شود، برای مثال در فصولی که تقاضا برای برخی از مقصدهای گردشگری زیاد است ،بعضی هواپیمایی های بدون درنظر گرفتن این مسئله و معمولا با برنامه ریزیهای نامناسب هم موجب تاخیر های فراوان می شوند و هم اینکه کارکنان مجبور می شوند خارج از شیفت های معمول سر کار حاضر شوند اما دست آخر حقوق مناسبی دریافت نمی کنند و برخی مواقع هم مورد بی مهری برخی مسافران قرار می گیرند که از تاخیرها ارزده خاطر شده اند.

 

 

 یکی از کارکنان این شرکت های هواپیمایی با بیان نارضایتی از وضعیت آشفته ی شرکت های هواپیمایی اظهار کرد: بخش زیادی از تاخیر پروازها عمدتا به سبب دلایلی غیر فنی مانند ناهماهنگی میان کارکنان فرودگاه و مهمانداران شرکت هواپیمایی در خصوص مکانی که برای استقرار مسافران در هواپیما در نظر گرفته شده، است.

 

وی همچنین بااشاره به کمبود هواپیما و فرسودگی آنها در خطوط هوایی کشور تصریح کرد: مدیران و مسئولین عمدتا به فکر سودآوری در پروازهایشان با فروش بی رویه بلیط هستند و علاوه بر مشکل فرسودگی ناوگان هوایی عمده ی شرکت های هواپیمایی با مشکل کارکنان و مهمانداران اندک مواجه هستند .بخش زیادی از کارکنان به جهت اینکه حجم پروازها به سبب افزایش شیفت های کاریشان شده که عمدتا بدون مزایا است از ادامه کار در مجموعه صرف نظر کرده اند.

 

وی با توجه به لزوم نوسازی ناوگان هوایی کشور در ادامه افزود: عمر عمده ی هواپیما های شرکت های هوایی نزدیک به 30 سال می رسد که یرخی از این شرکت ها اکثر هواپیماهایشان شامل این پرنده های ماشینی مسن می شود.

 

 

یکی از مسافران پرواز 7031 به مقصد اهواز که نسبت به تاخیر پرواز خود شکایت داشت گفت: ساعت شش و 45 دقیقه صبح پروازی با شرکت هواپیمایی کیش ایر به مقصد اهواز داشته ایم که به علت شرایط جوی نامساعد به گفته ی افراد ذیربط پرواز مذکور با گذشت 3 ساعت تاخیر لغو شد.

 

وی با اشاره به اینکه تمام مسافران از شرایط معترض بوده اند اظهار داشت: مسافران به داخل اتاق مسئول پرواز رفته که با برخورد شدید و نامناسب افراد مواجه شده اند. 

در این میان شرکت های هواپیمایی بدقول به در جدول های زیر را می توانید مشاهد کنید:

 

 

تعداد پرواز های تاخیر دار در مهر ماه 95

 

 

 

 

تعداد پرواز های تاخیر دار در آبان ماه 95

 

 

 

هادی بهادری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار  راه و شهرسازی در خصوص عامل اصلی تاخیر پروازهای شرکت های هواپیمایی اعلام کرد: فرسودگی ناوگان هوایی کشور مدیران را به سمت خرید هواپیما از کشور های خارجی کشانده است حدود 200 فروند در سال های آینده پا به زمین کشور خواهند گذاشت که موجب نوسازی و افزایش بهره وری خواهد شد.

 

وی همچنین با اشاره به اینکه برجام موجب تاثیر گذاری در تسهیل روند اجرایی خرید هواپیما از کشور های خارجی شده است ادامه داد: طبق گزارشات وزارت راه و شهرسازی تا شب عید سال جاری سه فروند از هواپیما های خریداری شده به کشور خواهند آمد و 20 فروند دیگر در سال آینده در اختیار شرکت های هواپیمایی قرار خواهد گرفت.

 

عضو کمیسیون عمران با توجه به اینکه عمر مفید هواپیما نزدیک به 23 سال خواهد بود اظهار داشت: بخش زیادی از هواپیما هایی که در اختیار شرکت های هواپیمایی است سال آینده از چرخه ی پروازی خارج خواهند شد که به این سبب موجب بروز مشکل در ناوگان هوایی می شود.

 

این نماینده در این راستا افزود: عمده ی هواپیما ها در اکثر پرواز ها دچار نقص فنی می شوند که به منظوز کمبود در ناوگان هوایی افراد با تعمیر آن قطعه اجازه پرواز می دهند که این امر سبب به مخاطره انداختن جان مسافران خواهد شد.

 

بهادری با اظهار به اینکه تعداد هواپیما های شرکت های هوایی عمدتا حدود 20 فروند است تصریح کرد: عمده مردم و مسافران برای پرواز های خارچی خود به سراغ ایرلاین های خارجی می روند به جهت اینکه شرکت های داخلی عمدتا برای پروازهای خارجی یک پرواز در هفته خواهند داشت که این موضوع تجار و افرادی بیشتر اوقات در حال جابه جایی هستند سبب مشکل خواهد شد.

 

 بیداد بی برنامه گی در دولت 

 

احسن علوی عضو کمیسیون عمران نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت گو با خبرنگار راه و شهرسازی  با اشاره به اینکه عمر عمده ی هواپیما های کشور حدود 25 سال است گفت: برنامه ریزی دولت برای بخش هوایی ضعیف بوده که در این سال ها سبب پسرفت و عقب ماندگی نسبت به دیگر کشور ها شده است تعداد هواپیما های شرکت های هواپیمایی باید متناسب با رشد جمعیت در کشور انجام شود که به سبب بی توجهی سازمان های ذیزبط آشفتگی های بسیاری در این بخش بوجود آمده است.

 

وی با بیان امیدواری نسبت به توافقات قردادی که برای ورود ناوگان هوایی جدید برای سال آینده انجام شده است اظهار داشت: سازمان های مربوطه در این سالها نسبت به اصل 44 قانون اساسی کشور بی توجه بوده اند که این اواخر با رعایت و توجه به این اصل دولت اقداماتی برای حمایت و تسهیل امور بخش خصوصی را در دستور کار قرار داده است که موجب رفع بسیاری از مشکلات این بخش خواهد شد.

 

علوی با توجه به ضرورت وچود حدود 350 فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشور در ادامه تصریح کرد: حدود 219 فروند هواپیما در کشور وجود دارد که عمده ی هواپیما های کشور به سبب فرسودگی باید از گردونه خارج شوند که در صورت ورود ناوگان هوایی جدید شرایط مطلوبی برای جابجایی مساقران مهیا خواهد شد.

 

این نماینده مجلس در خصوص جریمه هایی که سازمان هواپیمایی برای شرکت های هوایپیمایی بدقولی که پروازهایشان تاخیر دارد اعمال می کند گفت: عمده ی پرواز های این شرکت ها به سبب بروز نقص فنی است که در این صورت جریمه در نظر گرفته شده باز دارنده نخواهند بود به این موجب که اکثر هواپیما های در کشور به کرات دچار نقص فنی و از این قبیل مشکلات می شوند.

 

وی در این راستا ادامه داد: جریمه هایی که شرکت های هواپیمایی به جهت تاخیر در پرواز هایشان ملزم به پرداخت آن و خدمات رسانی به مسافرین هستند به سبب همیشگی بودن نقص فنی هواپیما ها تاثیری در نرخ بلیط هواپیما ها نخواهد داشت.