چرا مذاکرات خودروسازان به نتیجه دلخواه نمی‌رسد؟

گروه اقتصادی- 24 و 25 بهمن‌امسال همایش بین‌المللی صنعت خودرو در حالی برگزار شد که به نظر می‌رسد همچون یک‌سال گذشته که تنها شاهد رفت‌وآمد فعالان اقتصادی و بخش خصوصی به کشور بودیم و این رفت‌وآمدها در اکثریت موارد هیچ دستاوردی نداشت، این همایش نیست هیچ‌گونه دستاوردی نداشت.

 

به گزارش افکارنیوز، پس از لغو تحریم‌ها و اجرای برجام در دی‌ماه سال گذشته، شاهد رفت و آمد بسیاری از مقامات خودروسازی دنیا به ایران بودیم؛ امری که همچنان «هیچ» را عاید اقتصاد ایران کرده است.

 

در این میان، در حال حاضر فعالیت خودروسازان برای جذب شرکت‌ها برای همکاری مشترک با انتقاداتی مواجه است؛ به‌طوری‌که برخی از کارشناسان معتقدند همکاری با یک شرکت برای توسعه و بازسازی ساختار صنعت خودرو در ایران، بهتر از جذب چند شریک برای همکاری است.

این کارشناسان تاکید می‌کنند که فعالیت با یک خودروساز تراز اول جهان که ایده‌های موفق خود در دیگر کشورها را به ایران منتقل کند، بهتر از همکاری با چند شرکتی است که تنها فروش خودرو در بازار کشورمان را مدنظر دارند و از تولید پلت‌فرم‌های قدیمی نیز ابایی ندارند.

اما با این وجود، مدیران صنایع خودروسازی اروپا و آسیا که به منظور شرکت در چهارمین کنفرانس بین‌المللی خودرو به تهران سفر کرده بودند، با خاتمه این کنفرانس، چمدان‌های بازگشت را بستند؛ آمدند و خوردند و لبخند زدند و عکس گرفتند و رفتند، نه قراردادی، نه تفاهم‌نامه‌ای.

به این ترتیب آینده صنعت خودرو ایران این سوال را مطرح می‌کند که آینده توسعه صنعت خودرو کشور چه خواهد بود؟