وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: دولت دچار چالش جدی است

صالحی امیری در کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد توسعه که در دانشگاه خاتم برگزار شد، به ایراد سخنانی در زمینه مسئولیت اجتماعی در جامعه پرداخت و اظهار داشت: مشکل امروز ایران ناشی از عدم پذیرش مسئولیت بنگاه های اقتصادی و اجتماعی است.

وی با بیان اینکه حجم بالای آسیب های اجتماعی به عملکرد دور و نزدیک در مسئولیت اجتماعی دستگاه های اقتصادی و دولتی برمی گردد، تصریح کرد: نیازمند احیای فرهنگ مسئولیت پذیری اجتماعی هستیم. مفهوم ایثار درجات بالایی دارد که عالی ترین آن شهادت است ولی تمام افرادی که در درجات مختلف برای احیای فرهنگ مسئولیت پذیری تلاش می کنند حکم ایثارگر دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر ضرورت همخوانی با مسئولیت های اجتماعی در ایران با توجه به تحولات گسترده جامعه، گفت: عمق و حجم و شدت تغییرات در ایران به گونه ایست که جامعه شناسان از آن بعنوان زلزله یاد می کنند؛ از همین رو نیازمند ارائه مدل های جدید متناسب با تحولات روز جامعه در حوزه مسئولیت های اجتماعی هستیم.

صالحی امیری با اشاره به اینکه باید ساختار و نهاد مشخصی در کشور متولی مسئولیت اجتماعی باشد، افزود: در دنیا بنگاه های بزرگ اقتصادی مسئولیت اجتماعی را قبول کرده اند ولی در ایران تعداد بنگاه هایی که در مسئولیت اجتماعی فعالیت می کنند بسیار محدود است البته بانک پاساردگاد در این زمینه سرامد است.

وی با بیان اینکه اگر مسئولیت اجتماعی در جامعه شکل بگیرد فقر و بیکاری و مشکلات اقتصادی کم می شود، ادامه داد: در سخت ترین شرایط منابع مالی در دولت هستیم؛ درآمد نفت از 43 میلیارد دلار سال 91 به 23 میلیارد دلار در سال 94 و 33 میلیارد دلار در سال جاری کاهش یافته است. دولت با انبوهی از تعهدات دچار چالش جدی است.

این عضو کابینه دولت یازدهم تأکید کرد: دولت به تنهایی نمی تواند بارمالی را به دوش بکشد؛ حجم نیازها با منابع درآمدی هیچ تطابقی ندارد و مهمترین راه برون رفت از این مشکلات گسترش مسئولیت اجتماعی است؛ برای این کار به نهادهای مدنی و اجتماعی فراوانی نیاز داریم. مسئولیت اجتماعی باید از این نهاد ها ایجاد شود نه از دولت.