دود موازی‌کاری دو وزارتخانه به چشم انبارداران

  آثار سوء موازی کاری دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد همچنان ادامه دارد و مشکلات سیاست گذاری های نادرست دامن گیر انبارداران و صاحبان کالا شده است. هرچند که اجرای پنجره واحد گمرکی در راستای مبارزه با قاچاق کالا یکی از مهمترین اقداماتی بوده که از سوی دولت انجام گرفته اما همچنان این طرح حفره هایی دارد که کار را برای صنف های مرتبط سخت می کند.

براین اساس، از یک ماه پیش گمرک جمهوری اسلامی ایران بخشنامه ای را خطاب به تمام گمرکات کشور صادر کرد مبنی بر اینکه هیچ کالایی نباید ترخیص شود مگر اینکه انباری که قرار است کالا به آنجا برود، در سامانه جامع انبارهای گمرکی به ثبت برسد. در واقع براساس این بخشنامه، تمام انبارهای عمومی و اختصاصی کشور موظف هستند قبل از ترخیص کالا، کد شناسه از این سامانه دریافت کنند تا صاحبان کالا بتوانند جواز ترخیص بگیرند. این در حالی است که براساس بند «ث» ماده «۶» قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صنعت موظف است با ایجاد «سامانه جامع انبار» کلیه انبارهای کشور را شناسنامه‌دار کنند.

در کنار موازی کاری هایی که در راستای ثبت کالاها و نام تجار در این دو سامانه به وجود آمده است، سامانه پنجره واحد گمرکی حفره هایی هم دارد که نمی تواند هدف مبارزه با قاچاق کالا را به درستی اجرایی کند. در واقع سامانه گمرک یک کد را برای تاجر صادر می کند اما ممکن است برخی از کامیون های حامل کالا به انبار مربوطه نرفته و سر از سایر انبارها درآورد؛ موضوعی که در قالب صدور کد قابل رهگیری نیست.

گمرک، پاسخگوی مشکل انبارداران نیست

 مهدی کشاورز رئیس اتحادیه انبارداران ری با اشاره به اینکه ۹۵ درصد از انبارهای کشور در شهرستان ری قرار دارد، گفت: در این مدت بارها با گمرک تماس گرفتیم اما هربار ما را به یک مسئول دیگر ارجاع دادند و هیچکسی پاسخگو نیست.

وی با بیان اینکه از دو هفته پیش تاکنون در حال پیگیری از گمرک هستیم اما هنوز نتوانستیم با مسئولی صحبت کنیم، افزود: الان تخلفاتی در بخش صدور کد صورت می گیرد به این صورت که تاجر کد را از ما می گیرد اما مثلا از ۱۰ کامیون حامل کالا، ۹ کامیون به مقصد دیگری می رود.

کشاورز با تاکید بر اینکه بارها به گمرک اعلام کردیم که تلفن راننده را به ما بدهید، گفت: ما می توانیم راننده را کنترل کنیم تا جای دیگری نرود؛ اما متاسفانه تاکنون گمرک با ما همکاری نداشته است بنابراین این طرح معضلاتی دارد که اجرا را با مشکل مواجه می کند.

رئیس اتحادیه انبارداران ری با اشاره به اینکه اغلب بارهای کشور در انبارهای ری تخلیه می شود، افزود: البته اجرای این سیستم برای مبارزه با قاچاق کالا بسیار خوب است اما اگر این سامانه در اختیار وزارت صنعت معدن و تجارت باشد، کار را برای ما راحت تر می کند.

وی با بیان اینکه ما درحوزه اصناف، ارتباط بیشتری با وزارت صنعت داریم، گفت: مسئولیت کالاها هم با وزارت صنعت است و گمرک تنها وظیفه ترخیص کالا را دارد و خارج از این حوزه، به این سازمان ارتباطی ندارد که در آن مداخله می کند.

کشاورز با اعلام اینکه طی نامه ای به دفتر امور بازرگانی وزارت صنعت، نسبت به این رویه اعتراض کردیم، افزود: در این نامه اعلام کردیم که اگر طی هفته جاری این موضوع تعیین تکلیف نشود، به تمام اعضا اعلام می شود که کد به تاجران ندهند تا کالاها در گمرک بماند و ببینیم که گمرک چه تصمیمی خواهد گرفت.