ثبات قیمت‌ ها در بازار خودرو

هر چند بازار خودروی کشور اخیرا به دلیل عرضه محصولات پلاک 96 دستخوش تغییر و تحولاتی شد و از رکود ماه‌ های قبل فاصله گرفت اما بنا به گفته کارشناسان هنوز تا شرایط مطلوب فاصله دارد. با این وجود مقامات خودرویی کشور معتقدند بازار خودرو شرایط خوبی دارد و وارد دوره رونق شده است.

صالحی‌نیا همچنین با اشاره به وضعیت بازار خودرو توضیح می‌دهد که قیمت خودرو در حال حاضر با ثبات همراه است و تا پایان سال نیز این ثبات حفظ خواهد شد. او در بخش دیگری از این گفت ‌و گو از افزایش تولید خودرو خبر می‌دهد و تاکید می‌کند که تا پایان امسال میزان تولید خودرو به یک میلیون و 350 هزار دستگاه خودرو بالغ شود.

** ارزیابی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از وضعیت این روزهای بازار خودروی کشور چیست؟

امروز تولید خودرو حول و حوش 40 درصد افزایش یافته است و امیدواریم تا پایان امسال این میزان تولید حفظ شود. نسبت به سال گذشته نیز این تولید به بالای یک میلیون و100 هزار دستگاه رسیده که عدد خوبی است.

** فکر می‌کنید تولید خودرو در یک ماه باقیمانده تا پایان سال به چه رقمی برسد؟

پیش‌بینی ما این است که تا پایان امسال میزان تولید خودرو به رقم یک میلیون و 350 هزار دستگاه خودرو بالغ شود. این درحالی است که بحث رونق تولید و افزایش ارزش افزوده در بخش صنعت یکی از اهدافی است که در سال اقتصاد و عمل تعریف کرده‌ایم.

** تولید این میزان خودرو چه تاثیری بر بخش خودروی کشور خواهد داشت؟

این میزان تولید باعث می‌شود تمامی بخش‌های مختلف از جمله صنایع کوچک و متوسط که عمدتا قطعه‌سازان و تامین‌کنندگان هستند، رونق گیرند.

** با این توضیحات، می‌توان امیدوار بود که در ماه پایانی سال تغییری در صنعت خودروی کشور داشته باشیم؟

پیش از این هم وارد دوره رونق شده بودیم و مطمئنا تا پایان سال هم همین وضعیت ادامه دارد و حتما شاخصه‌های ما در پایان سال در مقایسه با پارسال به خوبی و وضوح نشان داده خواهد شد.

** در بحث قیمت‌ها چطور؟

فعلا قیمت‌ها ثبات خود را حفظ کرده است. اما نکته مهم این است که باید مراقب باشیم تا نهادهای مرتبط با تولید از نظر قیمت تمام شده و شرایطی که دارد، این ثبات را حفظ کند.

اما اظهارات شما درباره ثبات قیمت خودرو در حالی است که افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته منجر به افزایش چند میلیونی قیمت خودروهای داخلی و خارجی‌ در بازار شد.

بالاخره در ماه‌های قبل نوساناتی را در نرخ ارز شاهد بودیم اما خوشبختانه این نوسانات مدیریت شد. با این حال، باید مراقب شرایط فعلی باشیم چراکه خودرو نیز همانند سایر محصولات صنعتی است و باید با شرایط موجود مدیریت شود تا از وضعیت خوب و مطلوب بهره‌‌مند شود.

** اخیرا در مراسمی که با حضور مقامات اقتصادی و خودرویی کشور برگزار شد، 40هزار تاکسی نو جایگزین تاکسی‌های فرسوده شد. به اعتقاد شما تسهیلاتی که برای این جایگزینی داده شد، چه تاثیری بر بخش خودروی کشور داشته است؟

سال گذشته به 130هزار دستگاه تاکسی فرسوده تسهیلات داده شد که رقمی حدود دوهزار و 500 میلیارد تومان بود و امسال نیز به 40 هزار تاکسی فرسوده تسهیلات داده شد که بالغ بر 800 میلیارد تومان بود که از طریق بانک‌های عامل پرداخت شد. بنابراین این تسهیلات به مصرف‌کنندگان می‌رسد و پشتوانه‌ای می‌شود تا هم با شرکت‌های خودرویی قرارداد بسته شود و هم شرایط را برای بهسازی و نوسازی خودروها فراهم کند. ضمن‌اینکه این اتفاق اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت را برای رونق تولید فراهم خواهد کرد.