بی‌هوا حرف زدن نعمت‌زاده، کار دست بخش خصوصی داد

گروه اقتصادی- مسوولان گمرک معتقدند سازمان‌هایی که در راستای ترخیص کالا مجوز می‌دهند، موظف هستند مجوزهای خود را از طریق پنجره واحد انجام دهند و نباید دوباره کاری کنند.

به گزارش افکارنیوز، اما محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به وزیر اقتصاد، خواستار توقف سامانه پنجره واحد گمرکی شد. در این نامه که در سوم بهمن ماه با امضای نعمت‌زاده به طیب نیا ارسال شده است، به استناد قانون مبارزه با قاچاق و راه‌اندازی سامانه جامع تجارت خواستار توقف سامانه پنجره واحد گمرکی شد.

وزیر اقتصاد هم به این نامه که خواستار توقف ادامه اجرای تبصره ۶ ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق و ارز و جایگزینی سامانه مجوزها در پنجره واحد گمرکی شده است، واکنش نشان داد.

طیب‌نیا در بخشی از نامه ۵ صفحه‌ای به وزیر صنعت آورده است: مطابق بند «ج» ماده ۳۸ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب سال ۹۴ که موخر به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، مسوول ایجاد پنجره واحد تجارت فرامرزی موضوع ماده ۷ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار مصوب سال ۹۰، در امور گمرکی در امر تجارت خارجی گمرک جمهوری اسلامی است و دستگاه صادرکننده مجوز در امر صادرات، واردات و ترانزیت موظف هستند نسبت به صدور مجوزهای مربوطه به شکل الکترونیکی از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی مورد اشاره اقدام کنند.

به اعتقاد وی، گمرک مجری حداقل ۲۰ کنوانسیون بین‌المللی مندرج در قانون امور گمرکی بوده است… با عنایت به مستندات قانونی فوق‌الذکر سامانه تجارت، ناظر بر شناسایی و مبارزه با کالای قاچاق بوده در حالی که پنجره واحد تجاری که توسط گمرک مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، مشتمل بر فرآیندهای داخلی و وظایف تخصصی و تشریفات گمرکی از جمله اظهار، ترخیص و مجوزهای لازم و غیره است.

در این اما، اما این کشمکش‌ها باعث شده مشکلاتی در حوزه تجارت به‌وجود آید و برخی خبرهای درگوشی، روایت از خوابیدن کالاها در گمرک می‌کند. پیش از این، اکبر ترکان، دبیر شورای ‌عالی مناطق آزاد و وی‍ژه اقتصادی و مشاور رئیس‌جمهور که در مرداد ماه سال جاری در برنامه تلویزیونی متن ـ حاشیه شرکت کرده‌ بود، در خصوص انتقادات محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت از عملکرد ضعیف مناطق آزاد و حجم بالای قاچاق در این مناطق، اظهار داشت: آقای نعمت‌زاده بدون اطلاع و بی‌هوا حرف می‌زند.

وی در ادامه واکنش‌های خود نسبت به اظهارات وزیر صنعت گفت: آیا خوب است من مطالبی را در خصوص ایشان بیان کنم؟! بنده خجالت می‌کشم، یکسری مسائل را در خصوص ایشان به زبان آورم.

محمد لاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید: این پنجره که در گمرک کشور ایجاد شده، تاثیر خود را نشان داده و شاهد افزایش درآمد گمرک و کاهش قاچاق هستیم، اما بحث تداخل کار و عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها و تغییر قانون، مشکل دیگری است که نباید به سطح جامعه کشیده شود؛ چراکه این اختلاف بین دو وزارتخانه اقتصاد و صنعت در  یک دولت است و آنها باید با هم کنار بیایند.

به گفته وی، نباید دود این اختلاف به چشم بخش خصوصی برود. نمی‌توان گفت بعد از 2 سال این پنجره تعطیل شود و یکی دیگر ایجاد شود، چون متولی آن تغییر پیدا کرده است. بهتر است این مشکل را در دولت حل شود. نه این که همه چیز را دوباره از صفر شروع کنیم.

لاهوتی خاطرنشان می‌کند: ایجاد همین پنجره بود که توانست رتبه کسب و کار کشور را از 139 به 120 تغییر دهد و این به خاطر شفافیت ایجاد شده است.

طاهره رضوی