از حقوق کارگر کم می‌گذارند تا به اهداف بلند خود برسند/ ضعیف‌کشی نکنید

گروه اقتصادی- شمارش معکوس برای تعیین نرخ دستمزد 96 آغاز شده است. گروهی کارگری به شدت در تلاش هستند که رقم دستمزد را به سطح هزینه‌های کارگران نزدیک کنند، اما به نظر می‌رسد نرخی که برای دستمزد تعیین خواهد شد، باز هم کفاف سبد هزینه خانوار کارگری را ندهد.

به گزارش افکارنیوز، هزینه سبد معیشت خانوار در جلسه دیروز ستاد مزد و با توافق سه نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت ٢ میلیون و ٤٨٩ هزارتومان تعیین شد. خبرهای درگوشی حاکی از آن است دستمزد سال آینده حدودا با نرخ 950 هزار تومان و رقمی کمتر  یک میلیون تومان بسته خواهد شد؛ این رقم یعنی فاصله یک میلیون و 500 هزار تومانی با هزینه سبد معیشت خانوار.

در این میان و در شرایطی که کارگران در انتظار گشایشی در حوزه مالی خود هستند، منتقدان افزایش دستمزد، صحبت از این می‌کنند که افزایش شدید دستمزد باعث ورشستگی واحدهای تولیدی می‌شود. آیا واقعا چنین خواهد شد؟ برخی فعالان حوزه کار معتقدند که سهم دستمزد بر قیمت تمام شده کالا بین 7 تا 10 درصد است، بنابراین افزایش دستمزد، آن‌چنان تاثیری در قیمت تمام شده کالاها ندارد.

در این خصوص، رضا کریمی، یکی از فعالان کارگری به افکارنیوز می‌گوید: «مشکل اصلی کشور فقط و فقط اقتصاد دولتی است و هیچ وقت حقوق کارگر درست نمی‌شود؛ به این خاطر که خود دولت بزرگ‌ترین کارفرماست و علاقه‌ای به بهتر شدن اوضاع معیشتی مردم ندارد. »

سعید ایمانی، یکی از فعالان کارگری نیز به خبرنگار ما عنوان می‌کند: «سوالی که از مسوولان و کارفرمایان دارم، این است که اوضاع اقتصاد فعلی مملکت ما بابت چیست؟ آیا 70درصد قشر حقوق‌بگیر مملکت ما کارگر نیستند و این چرخه را همین کارگر با خرید و مصرف از این بازار به راه نمی‌اندازد؟ پس کارفرما فکر نکند با کم گذاشتن حقوق کارگر، به اهداف بلند خود می‌رسد! ای‌کاش به جای این‌که بخواهید افزایش حقوق یک کارگر را بهانه‌ای بابت کاهش تولید بدانید و کارگر را مثل یک نردبان بدانید و از آن بالا بروید، راهی بیاندیشید، نه این‌که ضعیف‌کشی انجام دهید.»

وی متذکر می‌شود: «حقوق بسیار ناچیزی برای قشر کارگر در نظر گرفته شده؛ این درحالی هست که برخی از مسوولان با گرفتن حقوق بالای 12 میلیون اظهار به این دارند که اِی، می‌گذرونیم. کارگری که باید هزینه اجاره منزل و مخارج را پرداخت کند و با داشتن بیمه تامین اجتماعی که حتی هزینه داروهای سرماخوردگی را هم به‌طور کامل پرداخت نمی‌کند، چطور می‌توان زندگی را گذراند.»

طاهره رضوی