فاجعه‌ای درباره خودروهای دست دوم

سجاد باقری در یک نشست خبری اظهار داشت: طبق بررسی‌های انجام شده در مورد خودروهای دست‌دوم فروشی، کیلومترشمار حدود 40 درصد از این خودروها مورد دستکاری قرار می‌گیرد و کیلومترشمار آنها تغییر می‌کند.

 

وی ادامه داد: همچنین 17 درصد فروشندگان، خودروی رنگ‌شده را به نام خودروی بدون رنگ آگهی می‌کنند.

 

وی تصریح کرد: گاهی اوقات ایراد در یک آپشن خودرو مانند رادار در محصولی مانند کیا اپتیما می‌تواند اختلاف قیمت زیادی را ایجاد کند و ضرر چند میلیون تومانی به خریدار وارد کند.

 

باقری همچنین دستکاری کیلومترشمار خودرو را عامل دیگری برای متضرر شدن خریداران عنوان کرد و گفت: کم کردن کیلومتر کارکرد خودرو به راحتی قابل تشخیص نیست و هیچ دستگاه دیاگی نمی‌تواند این مسئله را تشخیص دهد.

 

وی با تأکید بر لزوم کارشناسی دقیق خودروهای دست‌دوم، از ایجاد یک پورتال تخصصی برای کارشناسی خودروهای دست‌دوم و صفر خبر داد و گفت: در این پورتال، کارشناسان خودرو خدمات لازم در مورد ایرادات موجود در خودروهای فروشی به متقاضیان ارائه می‌کنند.

 

به گفته وی، تاکنون 12 هزار دستگاه خودرو از طریق سایت همراه‌ مکانیک مورد کارشناسی قرار گرفته‌اند. کارشناسان این مرکز از آموزش‌های فوق حرفه‌ای در زمینه مکانیک و صافکاری برخوردار هستند که با تهیه گزارش، عکسبرداری و بررسی فنی خودرو می‌توانند مشتریان را در خرید خودروهای دست‌دوم کمک کنند.

 

وی همچنین فروش خودروهای سفارشی را از دیگر خدمات این مرکز عنوان کرد و گفت: در این روش، بابت کارشناسی خودروی فروشی، گارانتی ارائه می‌شود و هزینه این خدمت بر عهده فروشنده است.

 

به گفته وی، در کارشناسی خودروهای فروشی، 150 تا 209 نقطه در خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد که کارشناسی بدنه خودرو، شاسی، مشخصات فنی، موتور و گیربکس، آپشن، کارکرد خودرو، تست دیاگ و تست رانندگی از جمله این خدمات است.