واردات مرکبات توسط دولت به جای حمایت از باغداران

گروه اقتصادی- کمتر از 20 روز به پایان سال 95 و آغاز نوروز باقی مانده و قیمت مرکبات نیز همانند مرغ و گوشت و برنج سیر صعودی یافته و روزانه افزایش می یابد به طوری که اکنون پرتقال جنوب در مغازه های سطح شهر تا بیش از کیلویی 9 هزار تومان به مشتریان عرضه می شود.

به گزارش افکارنیوز،بخشی از مرکبات و به ویژه پرتقال شمال در اثر سرمای شدید پاییز و زمستان  از بین رفته اما این بدان معنا نیست که کل محصول شمال کشور سرما زده شده و قابل استفاده نباشد اما در سایه نبود حمایت های لازم از باغداران، دلالان محصولات باقی مانده را با قیمت های حداقلی خریداری و انبار کرده و اکنون که در آستانه سال جدید قرار داریم در حال عرضه آن به صورت محدود به بازار هستند و در مقابل دلالان به مرکبات جنوب کشور رحم نکرده و آن را نیز به قیمت های گزاف عرضه می کنند و در این میان باغداران با وجود زحمات فراوان و مصرف کنندگان متضرر می شوند.

در ماه های گذشته گرانی گوشت و مرغ سبب کاهش این محصولات در سبد خانوار شد و به نظر می رسد با وجود تمهیدات دولت نظیر عرضه مرکبات با قیمت مصوب در بازار، برخی از خرده فروشان این مساله را رعایت نکرده و در سایه نبود نظارت های کافی و برخوردهای قانونی جدی، سود سرشاری را به جیب می زنند که پرتقال 4200 تومانی را تا 9500 و 10 هزار تومان عرضه می کنند و این یعنی به ازای هر کیلو 5300 تا 5800 تومان سود.

برخی باغداران شمال کشور در پیام به افکارنیوز اعلام کردند که روستاها و مناطقی مانند منطقه «دنگسرک» از توابع شهرستان نکا در شمال کشور وجود دارد که مرکبات و به ویژه پرتقال تامسون تولیدی آنها پاسخگوی نیاز 10 استان کشور است اما کسی از مسوولان دولتی و جهاد کشاورزی خبری از این محصولات نگرفته و به دلیل نبود حمایت محصولات بر روی درختان مانده و یا در انبارها از بین رفته و پوسیده می شوند.

 

واردات مرکبات با تعرفه 5درصد از ترکیه  و مصر

در حالی که مرکبات تولیدی در شهرهای مختلف شمال وجود دارد،  معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از واردات پرتقال و مرکبات از مصر و ترکیه خبر داده است.

علی اکبر مهرفرد در نشست خبری گفت: دولت با توجه به سرمازدگی مرکبات شمال، شرکت نهاده دامی به عنوان کارگزار و مباشر دولتی را انتخاب کرده که از مصر و ترکیه برای شب عید، پرتقال وارد کند.

وی افزود: این پرتقال با تعرفه پنج درصد و رعایت شرایط قرنطینه ای وارد می شود و این بدان معنا نیست که واردات پرتقال آزاد شده است.

 

تیر خلاص دولت به تولید داخل

این در حالی است که به گفته رییس کمیسیون کشاورزی مجلس، وزارت جهاد کشاورزی به جای خرید و ذخیره به موقع مرکبات، با واردات، تیر خلاص را به تولید داخل زده است.

علی محمد شاعری در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اظهار کرد: بخش خصوصی 150 تا 200 هزار تن مرکبات را خریده است و در سردخانه های مازندران نگهداری می کند و دولت می تواند بجای واردات ، از این ذخیره استفاده کند.

وی تصریح کرد: : فقط 30 درصد مرکبات مازندران آسیب دیده بنابراین نیازی به واردات مرکبات نیست.

شاعری گفت: مرکبات امسال مازندارن حدود 30 تا 40 درصد نسبت به پارسال افزایش تولید داشت که حدوداً به همین میزان خسارت دید.

وی با تاکید بر اینکه مجموع تولید مرکبات در جنوب و شمال کشور برای تامین نیاز داخل کافی است، بیان کرد: نیاز داخل ما برای شب عید حدود 100 هزار تن است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: ظاهرا امسال سیاست دولت به واردات محصولات کشاورزی است.

وی تاکید کرد: وزارت جهادکشاورزی باید در واردات پرتقال تجدید نظر کند و مرکبات مورد نیاز شب عید را از تولیدکنندگان داخلی بخرد و کشاورزان مازندرانی را بیش از این دچار ناامیدی و یاس نکند.

 

تولید 3 تن مرکبات در شمال کشور

قائم مقام دبیر‌کل خانه کشاورز هم اظهار کرد:در 120 هزار هکتار باغ مرکبات در مازندران حدود 3 میلیون تن نارنگی و مرکبات تولید می شود.

عنایت‌الله بیابانی افزود: بر اساس اظهارات کارشناسان کشاورزی استان مازندران ، 30 درصد این مرکبات از بین رفته است.

وی خاطر نشان کرد: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تا 10 روز پیش واردات مرکبات را انکار می کردند .

بیابانی گفت: سازمان تعاون روستایی با نخریدن به موقع پرتقال ضربه بزرگی به تولید کنندگان مرکبات زد.

قائم مقام دبیر‌کل خانه کشاورز با اشاره به اینکه باغداران خرد، همه هستی خود را از دست دادند، افزود: انحصارکنندگان پشت پرده موجب شدند از اعلام سرمازدگی مرکبات شمال سوء استفاده کنند و پرتقال های سالم و پرتقال های جنوب را گران بفروشند و وارد کنندگان هم سوء استفاده کنند.

وی گفت: دولت پرتقال درجه یک مازندران را 850 ، درجه دو را 750 و پرتقال آبگیری را 500 تومان قیمت گذاری و با این کار پرتقال مازندران را تضعیف کرد.

وی افزود: این در حالی است که پرتقال درجه یک جنوب ، 9 هزار و درجه دو 6 هزار و پرتقال مازندران 3 هزار و 800 تومان در بازار فروخته می شود.

 

آیا واردات مرکبات و پرتقال ضروری بود؟

همان طور که ذکر شد اگر میزان تولید مرکبات شمال کشور را 3 میلیون تن در نظر بگیریم و بر اساس سرما زدگی 30درصد محصول را از دست داده باشیم برابر می شود با حداکثر 900 هزار تن و این یعنی 2 میلیون و 100 هزار تن مرکبات در شمال سالم باقی مانده حال در نظر بگیرید که در جنوب ایران 2 میلیون تن مرکبات تولید می شود و خوشبختانه نه سرما به  آن زده ونه هیچ عامل طبیعی و غیر طبیعی این میزان محصول را از بین برده بنابراین در مجموع حدود 4 میلیون و 100 هزار تن مرکبات در کل کشور تولید شده است.

حال این سوال پیش می آید که با توجه به نیاز حداکثر 100 هزار تنی مرکبات در شب عید آیا واقعا ضرورتی برای واردات از مصر و ترکیه بوده است؟

مگر نه اینکه دائم در اخبار و شبکه های مجازی از سرمای شدید، بارش برف فراوان و ... در ترکیه گفته می شود پس چه تضمینی وجود دارد که مرکبات خریداری شده از این کشور سرمازده نباشد؟‌ البته نکته جالب اینکه معاون وزیر جهاد کشا‌ورزی در نشست خبری از اعلام میزان واردات و قیمت پرتقالی که توزیع خواهد شد، خودداری کرده است.

و آیا واقعا کیفیت مرکبات مصر از کیفیت محصول باغداران ایرانی بهتر است که دولت 25 هزار تن پرتقال از این کشور وارد کرده است؟

البته نباید فراموش کرد که به گفته قائم مقام دبیر‌کل خانه کشاورز دولت پرتقال درجه یک مازندران را 850 ، درجه دو را 750 و پرتقال آبگیری را 500 تومان قیمت گذاری کرده است .

این در حالی است که به گزارش ایرنا، علی اشرف منصوری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفته است: کار عرضه پرتقال با قیمت هر کیلوگرم 4200 تومان از طریق 60 میدان میوه و تره بار شهر تهران آغاز شده است.

حال این سووال پیش می آید که چگونه دولت پرتقال درجه یک شمال را کیلویی 850 تومان خریده و به قیمت 4200 تومان عرضه می کند و این یعنی سود 3350 تومانی؟!!

آیا ارزش این پرتقال ها 850 تومان است یا 4200 تومان و چرا دولت به مبلغ بیشتری پرتقال را از باغداران شمال که به دلیل سرما متضرر شده اند، خریداری نکرده است؟‌

مهرنوش حیدری