دلار، نفت را گران کرد

به دنبال کاهش ارزش دلار آمریکا، بهای نفت روز جمعه با افزایش همراه بود. این درحالیست که آمار تولیدات نفتی روسیه نشان داد این کشور نیز به اندازه کافی به توافق کاهش سطح تولید پایبند نبوده است.

 

بر این اساس، بهای نفت خام برنت با 82 سنت افزایش (معادل 1.5 درصد) به 55 دلار و 90 سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت نیز با 72 سنت افزایش (معادل 1.4 درصد) 53 دلار و 33 سنت در هر بشکه معامله شد.

 

نفت خام برنت و نفت وست تگزاس اینترمیدیت تا این لحظه سال بسیار پر فشاری را گذرانده‌اند. بالاترین بها برای نفت وست تگزاس اینترمیدیت در نخستین روز کاری سال 2017 بود که 55 دلار و 24 سنت در هر بشکه معامله شد و پایین‌ترین رقم آن هم در اواخر ماه ژانویه سال جاری میلادی بود که به 50 دلار و 71 سنت کاهش یافت.

 

به دنبال سخنرانی اخیر "جنت یلن"، رئیس بانک مرکزی آمریکا درباره نرخ بهره، ارزش دلار در روز جمعه کاهش یافت و پس از آن نفت گران شد. دلار روز جمعه با 0.7 درصد کاهش همراه بود. 

 

در عین حال، گزارشها حاکی از آن است که تولید نفت روسیه نیز برخلاف توافق اولیه با اوپک، در ماه فوریه در مقایسه با ماه ژانویه بدون تغییر باقی مانده و روزانه 11.11 میلیون بشکه در روز بوده است. اما اوپک تاکنون بیش از 90 درصد به توافق کاهش سطح تولید پایبند بوده است.