هند خط‌آهن ایران را به ترکیه وصل می‌کند

هند در حال بررسی امکان برقراری یک خط ریلی باری بین ایران و ترکیه است. این پروژه که در بردارنده کشورهای بنگلادش، بوتان، نپال، پاکستان و افغانستان نیز می شود، در صورت نهایی شدن، موجب تقویت روابط تجاری و اقتصادی منطقه آسیا و اقیانوسیه خواهد شد.

برای شروع، شرکت ایندین ریلویز، در روز 15 و 16 مارس، نشستی با حضور روسای شرکت های ریلی جنوب آسیا را که در این پروژه حضور دارند، ترتیب خواهد داد.

کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه ملل متحد سال هاست از طریق برگزاری کنفرانس های مختلف و انجام مطالعات امکان سمجی در مورد احداث شبکه های ریلی بین این کشورها، در تلاش برای پیشبرد این پروژه است. به گفته یک مقام ارشد وزارت راه آهن هند، این کمیسیون مسیر داکا-کلکته-دهلی-آمریتسار-لاهور-اسلام آباد-زاهدان- تهران-استانبول را به عنوان مسیر احتمالی این خط ریلی شناسایی کرده است. این مسیر دارای مزیتی استراتژیک از نظر اتصال پایتخت های این کشورها به یکدیگر است.

ظاهرا این پروژه بخشی از کوریدور ترانزیتی بین المللی شمال-جنوب است که در سال 2000 توسط ایران، هند و روسیه طراحی شده بود و قرار بود شبه قاره هند را به خاورمیانه و قفقاز و از آنجا به آسیای میانه و اروپا متصل نماید.