انتشار اوراق رهنی مسکن از سر گرفته می‌شود

ابوالقاسم رحیمی‌انارکی گفت: بانک مسکن در ادامه حرکت خود برای راه‌اندازی و ترویج بازار رهن ثانویه به عنوان یکی از روش‌های مهم تامین مالی در حوزه مسکن هم‌اکنون آمادگی انتشار ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اوراق رهن ثانویه را دارد که قرار است این میزان اوراق در 10 نوبت یعنی هزار میلیارد تومان در هر مرحله منتشر و در بازار سرمایه عرضه شود.

این در حالی است که انتشار این اوراق و ترویج بازار رهن ثانویه به‌دلیل کژرفتاری برخی بانک‌ها در پرداخت نرخ سود بالاتر به سپرده‌ها نسبت به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار، فعلا این امکان را از بانک مسکن سلب کرده‌اند اما به‌طور قطع سال آینده انتشار این اوراق انجام خواهد شد.

عضو هیات‌مدیره بانک مسکن همچنین با بیان اینکه میزان افتتاح حساب در صندوق پس‌انداز مسکن یکم، در 10 ماه امسال 174 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرد، گفت: سال بعد شاهد موج گسترده‌ای از تقاضا برای خرید مسکن مصرفی با تکیه بر قدرت پوشش‌دهی تسهیلات خانه اولی‌ها خواهیم بود. سقف این تسهیلات هم‌اکنون در شهر تهران ۱۶۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر ۱۲۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک ۸۰‌میلیون‌تومان است.