فساد، خط قرمز سازمان امور مالیاتی
کارگاه آموزشی بازرسان موضوع تبصره یک ماده 91 قانون مدیریت خدمات کشوری، روز یکشنبه 15 اسفندماه، با حضور رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، معاون پژوهش، برنامه ریزی و امور بین الملل سازمان، مدیر کل حوزه ریاست و سرپرست دفتر مرکزی حراست، دادستان انتظامی مالیاتی، مدیر کل دفتر مدیریت ارزیابی عملکرد و هماهنگی هیات های رسیدگی به تخلفات اداری، مدیر کل دفتر روابط عمومی و فرهنگ سازی مالیاتی، معاون امور اخلاق اداری صیانت از حقوق مردم سازمان اداری و استخدامی کشور و همچنین بازرسان منتخب سازمان برگزار شد. 

 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در این کارگاه آموزشی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با همکاری واحدهای نظارتی سازمان و همچنین مسئولان ارشد و مدیران این مجموعه، هم افزایی خوبی در جهت با مبارزه با فساد در دستگاه مالیاتی شکل گرفته و به نتایج خوبی انجامیده; به طوریکه امروز تخلفات اداری در سازمان به روز مورد رسیدگی قرار می گیرند. 

 

وی با ذکر این مطلب که پدیده فساد به طبیعت انسان باز می گردد و گرایش به خیر و شر از آغاز زندگی در نهاد بشر بوده است، عنوان داشت: با گسترش جوامع و پیچیده شدن تعاملات انسانی، مقوله فساد نیز گسترده و پیچیده شده و آثار آن، جوامع و حکومت ها را تحت تاثیر قرار داده است. 

 

تقوی نژاد، رسالت تمامی انبیاء را ایجاد مکارم اخلاق در زندگانی بشر، دوری از فساد و ساختن جامعه ای عاری از گناه و زشتی عنوان کرد و گفت: به طور کلی انسان سازی، هدف غایی تمامی انبیاء و اولیاء ا... بوده و امام حسین(ع) نیز رسالت خود برای قیام را امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح امت جدش رسول خدا (ص) اعلام داشته بود. 

 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، خاستگاه فساد را ایجاد حکومت ها، شکل گیری قدرت و گسترش اختیار عنوان کرد و گفت: فساد از مظاهر قدرت است و اگر قدرت مهار و کنترل نشود، معمولا به فساد می انجامد.

 

وی با اشاره به پدیده اجتماعی شدن جوامع گفت: در مرحله اجتماعی شدن جوامع، افراد با هنجارهای اجتماعی همنوا می شوند و رفتارهای قاعده مند و اخلاقی را می پذیرند و هر چه درجه اجتماعی شدن بیشتر باشد، درجه تعهد اجتماعی افزایش می یابد و فساد کمتر می شود. 

 

تقوی نژاد با اشاره به اینکه ترس از دست دادن قدرت و اختیار باعث ایجاد فساد می شود، تصریح کرد: در سطح سازمانی نیز وقتی یک مدیر یا کارمندی که دارای قدرت و اختیار و ابزار قدرت است، به از دست دادن این قدرت فکر می کند، آنگاه به سمت تباهی و فساد حرکت می کند و سوء استفاده از قدرت را برای خود توجیه می کند.

 

وی اضافه کرد: معمولا از خطاهای کوچک، فساد های بزرگ شکل می گیرد و آسیب شناسی موضوع فساد اداری نشان می دهد، تخلفات کوچک آغاز حرکت به سمت انحطاط اخلاقی و رفتاری در سازمان است و بخاطر همین مسئله، ما در سازمان امور مالیاتی از کوچکترین خطا هم نمی گذریم و برنامه ما این است که حتی با یک ریال رشوه نیز برخورد قاطع کنیم.
تقوی نژاد اظهار داشت: تقویت روحیه انقلابی و معنوی و تقوا و دینداری، بی تردید باعث ایمنی از گناه و فساد می شود و کسی که به آخرت و معاد اعتقاد داشته باشد، یقینا به سمت فساد نخواهد رفت; چرا که همه جا خدا را حاضر و ناظر بر اعمال خود می بیند. 
وی تاکید کرد: مبارزه با فساد در دستگاه مالیاتی شعار نیست بلکه آیین و مکتب ماست و حرکت بر مبنای مکتب اخلاق و دین، در اولویت برنامه های سازمان قرار دارد.

 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، فساد را یک مسئله مفهومی عنوان کرد و اظهار داشت: ما باید مفهوم فساد و مظاهر، نمودها و آثار آن را بررسی کنیم و به سمت شفافیت در قوانین و مقررات حرکت کنیم و تنها در این شرایط است که شناخت ما نسبت به مقوله فساد کامل می شود و می توانیم با خوبی با آن مبارزه کنیم.

 

تقوی نژاد، آثار تخلفات کوچک در دستگاه مالیاتی و انعکاس آن در جامعه را بسیار بزرگ و آسیب زننده توصیف کرد و گفت: وقتی در اداره ای، یک کارمند رشوه می گیرد، کل آن اداره زیر سوال می رود و مردم به کلیت این مجموعه منفی نگاه می کنند و باعث بی اعتمادی مردم به کل سیستم می شود و حتی در ابعادی کلان تر، باعث بی اعتمادی عمومی می شود و رابطه مردم و حکومت از هم گسیخته شده و اصلاح این نگاه منفی نیز بسیار سخت خواهد بود.

 

وی بهترین راهکار مقابله با فساد را پیشگیری از آن عنوان کرد و گفت: در این رابطه، باید حس مسئولیت پذیری و وجدان کاری همکاران را تقویت کنیم، فساد را از نظر معنوی محکوم کنیم، مبارزه با فساد را رسالت دینی خود بدانیم، مظاهر فساد را بشناسیم و نسبت به آن آگاهی پیدا کنیم و مودیان مالیاتی را نیز نسبت به حقوقشان آشنا کنیم.

 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور همچنین ارتقای وضعیت معیشتی همکاران را از جمله راهکارهای موثر برای پیشگیری از فساد در دستگاه مالیاتی عنوان کرد و گفت: ارتقای وضعیت معیشتی همکاران سازمان، تنها خواسته من از رئیس جمهور در نخستین دیدارم با ایشان بود و خوشبختانه توافقات خوبی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی و همچنین سازمان امور اداری و استخدامی کشور صورت گرفته است و امیدواریم با تصویب آئین نامه ای که مورد موافقت دولت قرار گرفت و به صورت لایحه در مجلس است، بتوانیم تغییرات اساسی در پرداخت های همکاران داشته باشیم .