صدور صورتحساب برای دارندگان سهام عدالت

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: مردم با کد ملی خود می توانند به سامانه رسمی سازمان خصوصی سازی برای سهام عدالت به مرور ورود پیدا کنند

« تعیین تکلیف سهام عدالت » موضوع گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بود که میر علی اشرف عبدالله پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی و محمد رضا پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به بحث پیرامون آن پرداختند.

صدور صورتحساب برای دارندگان سهام عدالت از فردا آغاز خواهد شد

در ابتدای این بحث پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی اظهار داشت: وعده ای از حدود ۱۰ سال قبل به مردم داده شده بود و  قرار بود از ۶۰ شرکت سرمایه پذیر، سهامی در اختیار مشمولین سهام عدالت قرار داده شود و همچنین قرار بود از محل سود همان سهام ارزش آن سهام وصول و به خزانه واریز شود.

وی افزود: همچنین قرار بود در پایان ده سال، اگر از محل سود ارزش سود تعبیه شد همه سهام، به اندازه ای که از محل سود وصول می شود ، به مشمولان تعلق گیرد مگر اینکه کسی بخواهد الباقی را خود نقدا بپردازد تا همه سود برای او آزاد شود.

رئیس سازمان خصوصی سازی با تاکید بر اینکه سهام عدالت مربوط به جناح سیاسی خاصی در کشور نیست ، اظهار داشت: اولین مصوبه توزیع سهام عدالت در دولت هشتم، شکل گیری اغلب مصوبات آن در دولت های نهم و دهم بود و در دولت یازدهم نیز این طرح به سرانجام خواهد رسید.

 

پوری حسینی تصریح کرد: برخی ها فکر می کردند وعده و وعیدها در رابطه با سهام عدالت محقق نخواهد شد اما به لطف خدا و با یک وفاق ملی بخش اعظمی از وعده ای که ده سال پیش داده شده بود محقق خواهد شد و از فردا برای همه مشمولان سهام عدالت صورتحساب صادر خواهیم کرد.
 
وی افزود: بر این اساس برای ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزارو ۱۹۳ نفر از دارندگان سهام عدالت ، صورتحساب صادر خواهد شد تا مشمولان از وضعیت سهام و سودهای خود مطلع شوند.

در ادامه این بحث پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز این اقدام دولت را یک گام به جلو دانست و گفت: بر اساس حکمی که مقام معظم رهبری در سال ۸۵ دادند تا بحث واگذاری سهام عدالت انجام شود مقرر بود که در یک بازده زمانی ۱۰ ساله، از زمان آغاز، شرکت های مشمول ، واگذار و درصدی از سهام آن ها نیز واگذار شود و به تدریج از محل سود به نحوی پرداخت گردد که در پایان دوره، عدد یک میلیون تومان ارزش که در آن سال مبنا بود بتواند تسویه شود و سپس مالکیت آن بر اساس محاسباتی که در سال ۸۵ انجام شده بود صورت پذیرد.

وی افزود: نزدیک به ۲۰ درصد جمعیتی که آقای پوری حسینی به آن اشاره کردند در سال ۸۵ دارنده سهام شدند و مابقی نیز در قالب سیاست های اصل ۴۴، یکی دو سال قبل به این مجموعه اضافه شدند لذا از نظر ما آن هایی که در سال ۸۵ دارنده سهام شدند و قانون ده ساله برای آن ها تمام شده باید وضعیت شان را تعیین تکلیف کرد و مابقی که ده سالشان تکمیل نشده نمی توانند سهمی دریافت کنند.

توزیع سود بین مشمولین از تیرماه تا اسفند ماه سال ۹۶ خواهد بود

پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص زمان توزیع سود سهام بین مشمولین و مبلغ سود نیز بیان داشت: هرچند مصوبه شورای عالی اصل ۴۴ اجازه پرداخت سود را داده است اما با توجه به اینکه مجامع شرکت های مشمول سهام عدالت، تیرماه سال آینده برگزار می شود، طبق قانون تجارت، شرکت ها ۸ ماه برای توزیع سود فرصت دارند، توزیع سود بین مشمولین از تیر تا اسفند ماه سال ۹۶ خواهد بود .

وی افزود: از نظر تجربه در ۴ سال گذشته نیز ماکسیمم سودی که در طول یک سال تصویب شده در عالی ترین سطح ، ۷ هزار میلیارد تومان و در نازلترین مقدار کمتر از ۴ هزار میلیارد تومان بوده استکه  اگر پایین ترین حد را در نظر بگیریم برای هر کسی که سهم کامل داشته باشد حدود یک صد هزار تومان می شود برای هر سال منظور کرد. 

 
پور ابراهیمی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه،  در سالهای 86 تا 88 پرداخت هایی به صورت نقدی انجام شده است گفت: بنده می خواهم بگویم از این پرداخت ها جامعه محروم  شده است.

وی با اشاره به اینکه،  اشکالاتی بر عملکرد وجود دارد اظهار داشت: آخرین وضعیت تغییرات پرتفو سهام عدالت را نمی دانیم و  الان تعداد زیادی از شرکت های بورسی و غیر بورسی داخل پرتفو هستند که برخی از آنها قیمت گذاری شان تعیین قطعی نشده است.

پور ابراهیمی تصریح کرد: از سال 86 تاکنون بر روی  هفت شرکت تغییراتی انجام شده است و طبق مصوبه سال 86 ، 30 درصد سهام شرکت ها واگذار شد.

پوری حسینی با اشاره به اینکه، یک عده ای در سالهای 86 تا 88  چهل ، شصت و  هشتاد هزار تومان  سود از شرکت ها گرفتند گفت: هزار و سیصد و هشتاد و چهار میلیارد تومان در آن سالها سود از سوی خصوصی سازی توزیع شده است.

 

از 60 شرکت سرمایه پذیر25 مورد غیر بورسی است

رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به اینکه، از 60 شرکت سرمایه پذیر 25 مورد غیر بورسی است گفت: اگر قرار باشد به اقدامات سالهای قبل  برگردیم و الان آنها را اصلاح کنیم ممکن است اتفاقات نامطلوبی رخ دهد بنابراین هر آنچه در گذشته اتفاق افتاده و احتیاطا خلاف بوده باید با مسامحه از آن عبور کرد.

پوری حسینی با اشاره به اینکه، قرار نیست از 49 میلیون نفر کسی را کنار بگذاریم عنوان کرد:  سودی که از 60 شرکت گرفتیم به خزانه واریز شده است و تا ریال آخر آن معلوم است که ما چقدر سود گرفتیم.

 

90 درصد پالایشگاه نفت تهران به سهام عدالت داده شد

وی با اشاره به اینکه، مرجع تصمیم گیری برای اینکه کدام شرکت وارد سبد بورس شده هیات وزیران است ادامه داد: دولت حق دارد 20 درصد سهام مجموعه پالایشگاه ها را داشته باشد اما به نظر دوستانمان در دولت جدید تصمیم دولت وقت به مصلحت نبود زیرا مثلا90 درصد  پالایشگاه نفت تهران به سهام عدالت داده شده است و یا اینکه40 درصد پالایشگاه اصفهان متعلق به سهام عدالت است.

رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به اینکه، دولت در همه پالایشگاه ها20 درصد سهم دارد افزود: 50 میلیون مشمول ثبت نام شده قطعی داریم.

سامانه سازمان خصوصی سازی www.samanese.ir است

 

پوری حسینی با بیان اینکه، سامانه سازمان خصوصی سازی برای سهام عدالت samanese.ir  است ادامه داد: 200 هزار نفر تا به امروز به این سامانه مراجعه کردند.

 

مردم طی 10 روز به مرور می توانند به سامانه مراجعه کنند

وی با اشاره به اینکه، مردم طی 10 روز به مرور می توانند به سامانه مراجعه کنند اظهار داشت:  2 میلیون نفر از49 میلیون دارنده سهام ، دار فانی را وداع کردند لذا، وراث در اطلاعیه بعدی می توانند اقدام کنند.

رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به اینکه، اگر به کسی500 هزار تومان سهم  تعلق می گیرد باید اذعان داشت که ارزش بازار یک میلیون تومان است گفت: باید برگه سهام عدالت به مردم واگذار شود لذا حلقه واسطی که گم شده باید زودتر وصل شود.

وی با طرح این سوال که، براساس چه چیزی ارزیابی عملکرد  انجام می دهیم ادامه داد: اخیرا هیات وزیران مصوبه ای را گذرانده که جالب است بدانید در اول اسفندماه شرکت های پالایش نفت اصفهان،  تهران، بندرعباس، تبریز، لاوان، شیراز و کرمانشاه را از مجموعه سهام عدالت خارج کردند که اصلا چنین چیزی نداریم.

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه، به جای آنها دو مجموعه دیگر جایگزین شده است عنوان کرد: این دو مجموعه غیر بورسی است و این مسئله با بند های واگذاری متفاوت است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه، پرتفو سهام عدالت سیال است افزود: باید برگه سهام عدالت به مردم واگذار شود تا آنها تصمیم بگیرند که نگهداری کنند یا به فروش برسانند. 

 

 

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه، کل پرتفو شناور است تصریح کرد: سهام عدالت در اقتصاد ایران زمانی می تواند تعیین تکلیف شود که مالکش بتواند تصمیم گیری کند.

 

سهام عدالت منشأ بروز بسیاری از مشکلات اقتصادی به دلیل عدم نظارت شده است

وی با بیان اینکه،  سهام عدالت منشأ بروز بسیاری از مشکلات اقتصادی به دلیل عدم نظارت شده است عنوان کرد: تعیین تکلیف سهام عدالت از حوزه فضای سیاسی فراتر است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد:  به جای دادن صورت حساب از اول فروردین، دولت می توانست لایحه کامل در رابطه با سهام عدالت تهیه کند.

اگر کسی ما را متهم به سیاسی کاری کند به آن توجه نمی کنیم

رئیس سازمان خصوصی سازی در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه، اگر کسی ما را متهم به سیاسی کاری کند به آن توجه نمی کنیم ادامه داد: از خودمان شناخت داریم و می دانیم که سیاسی کاری نیست اما در دروازه را می توان بست اما دهان مردم را نه.

وی با اشاره به اینکه،  ما به دنبال اجرای قانون هستیم افزود: باید مردم را از بلاتکلیفی در آورد و آنها را به دارایی هایشان برسانیم.

مردم از فردا می توانند به سامانه  سازمان خصوصی سازی برای سهام عدالت مراجعه کنند

رئیس سازمان خصوصی سازی اظهار داشت : مردم از فردا می توانند به  سامانه سازمان خصوصی سازی برای سهام عدالت مراجعه کنند لذا فردا 17 اسفند ماه کسانی که کد ملی آنها به  عدد 7 ختم می شود می توانند به سامانه دسترسی داشته باشند و هر روز متعلق به یک عدد است.

 تلفن مرکز پاسخگویی به سوالات در باره سهام عدالت83338 است

پوری حسینی با بیان اینکه،تلفن مرکز پاسخگویی به سوالات در باره سهام عدالت 83338 است گفت: این مرکز با 90 خط به صورت 24 ساعته فعال است  و سوالاتی به صورت اتوماتیک در سیستم ثبت شده که مردم می توانند به پاسخ مورد نظر دست یابند.

وی با اشاره به اینکه، 20 اپراتور مشغول به کار خواهند بود افزود: به دو دهک اول جامعه همه سهام تعلق می گیرد اما خوب بود برگه سهام را هم تقدیم می کردیم.

در باب سود کسی متضرر نخواهد شد

پوری حسینی با اشاره به اینکه، مشمولان نباید از حق خود در طول 10 سال عقب بمانند گفت:  در باب سود کسی متضرر نخواهد شد.

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه، در خصوص واگذاری باید گفت دارایی مشا بین دولت و مردم توزیع شود ادامه داد: امکان دارد 60 درصد برای دولت و40 درصد متعلق به مردم باشد.

وی با اشاره به اینکه، باید به مردم برگه ای بدهیم که ارزش را منتقل کند گفت:  این صورت حساب که از سال آینده داده می شود جزئی از مطالبه مردم است لذا، ارزش پرتفو باید متناسب با شرایط امروز باشد این در حالی است که ارزش پرتفو به ضرر مردم کاهش پیدا کرده است.