پسابرجام فقط به نفع خودروسازان خارجی تمام شد/ خارجی‌ها چقدر پول به جیب زدند

گروه اقتصادی- در حال حاضر موج عظیم ورود خودروهای لوکس در چند سال اخیر، سوار شدن در چنین خودروهایی که تبدیل به یک آرزو و حسرت برای برخی از افراد جامعه شد؛ به نحوی که طبق گزارش‌های میدانی برخی برای تنها یک شب راندن چنین خودروها لوکس و گران‌قیمتی حاضرند چندین میلیون تومان هزینه کنند. این موضوع باعث شده تا شرکت‌های خودروسازی خارجی سودی انبوه از واردات این کالاهای لوکس به ایران به جیب بزنند.

به گزارش افکارنیوز، در این میان، طی یک سال گذشته از امضای برجام نیز به نظر می‌رسد فضای پسابرجام بیش از گذشته به نفع خودروسازان خارجی و واردکنندگان داخلی تمام شده است. آمارها نشان می‌دهد در 11 ماهه امسال 50,290 خودروی کامل به کشور وارد شده است که 16530 خودرو بیشتر از تعداد واردات در مدت مشابه سال قبل است. در 11 ماهه سال قبل نیز 33,760 خودروی خارجی به کشور وارد شده بود.

برای واردات بیش از 50 هزار خودروی خارجی در سال جاری یک میلیارد و 277 میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است. در 11 ماهه سال قبل فقط 840 میلیون دلار ارز بابت واردات خودرو مصرف شده بود. بدین ترتیب در سال جاری 437 میلیون دلار ارز بیشتری صرف واردات خودرو شده است.

گزارش مرکز آمار نیز حاکی از رشد 37 درصدی واردات خودروهای مونتاژی در 11 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

در 11 ماهه امسال یک میلیارد و 71 میلیون دلار خودروی مونتاژی وارد کشور شده است. این رقم در سال گذشته 827 میلیون دلار بود.

در مجموع در 11 ماهه امسال 2 میلیارد و 348 میلیون دلار خودروی کامل و مونتاژی وارد کشور شده که 45 درصد بیشتر از رقم سال گذشته است. در 11 ماهه سال قبل یک میلیارد و 668 میلیون دلار خودروی کامل و مونتاژی وارد کشور شده بود.

بر این اساس در 11 ماهه سال جاری 679 میلیون دلار ارز بیشتری برای واردات خودروی کامل یا مونتاژی خرج شده است.

05

 

04